webForumDet fria alternativet

Sajt på japanska, vad ska man tänka på?

Webbutveckling

6 svar · 395 visningar · startad av lucgo446

Medlem sedan aug. 2002221 inlägg
Frågan#1

Hej! Jag har en kund som vill göra en sajt på japanska, skitkul tycker jag!

Är det nåt speciellt man ska tänka på?
Några tips från nån som gjort nåt liknande?

jag kodar i asp.net och sqlserver.

tack för tipsen...

Medlem sedan apr. 200312 679 inlägg

Först och främst måste du se till så att typsnitten du använder fungerar för alla. Lite tråkigt ifall man bara ser en massa krussiduller när man besöker sidan. :)

Medlem sedan dec. 20042 245 inlägg

silfver skrev:

Först och främst måste du se till så att typsnitten du använder fungerar för alla. Lite tråkigt ifall man bara ser en massa krussiduller när man besöker sidan. :)

Det borde inte vara något problem. Om man har ett typsnitt som kan visa japanska tecken så är det det som används oavsett vad man anger. Har man inget typsnitt så får man frågetecken också oavsett vad man anger.

Du bör tänka på att använda en enkodning som har stöd för japanska tecken, eller varför inte en enkodning som har stöd för alla tecken? (utf-8.)

Medlem sedan aug. 2002221 inlägg

Tack, alla tips mottages... bygger man sidor som i väst? är det nån kulturell skillnad?

Medlem sedan apr. 200312 679 inlägg

Du kanske bör tänka på att man läser från höger till vänster också. :)

Medlem sedan dec. 20042 245 inlägg

silfver skrev:

Du kanske bör tänka på att man läser från höger till vänster också. :)

Bara när man skriver i kolumner, vilket är lite klurigt att göra på webben eftersom få webbläsare har implementerat CSS för vertikal text. :)

Medlem sedan aug. 20039 340 inlägg

zcorpan skrev:

Bara när man skriver i kolumner, vilket är lite klurigt att göra på webben eftersom få webbläsare har implementerat CSS för vertikal text. :)

(y)
I övrigt är rådet kanske att surfa runt lite på japanska sidor och se hur de skiljer sig mot västerländska diton.

256 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
117 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
121 ms — ändringar (db)