Tjena
Ska i dagarna börja på en ny, ganska omfattande sajt.
Den ska innehålla från start 500 produkter med tillhörande beskrivning och hela kalaset ska vara tillgängligt på 5 olika språk (Svenska, Engelska, Tyska, Franska, Spanska)...
Sidan kommer ligga hos Loopia, så jag har tillgång till båda asp, php, mysql osv.
Nu till min fråga, ska jag använda asp eller php till sidan?
Eftersom jag ska ha fler språk, så tänkte jag mig att alla sidor ska vara UTF-8, problemet är att jag tidigare bara har tråkiga erfarenheter av Asp, MySQL samt Utf-8.
Hehe jo, så kan man ju säga ;)
Asp kan jag utan och innan, PHP kan jag grundligt (tillräckligt för att bygga en sajt) men samtidigt så måste jag köra något som jag _vet_ kommer funka med flera språk.
Har som sagt bara dåliga minnen av när jag kört Asp+MySQL+Utf-8 med flera språk, det har aldrig funkat bra.
Okej, det får nog bli så då.
Om man säger såhär, har du eller nån annan erfaranhet av asp, mysql och utf-8 och fått det att funkar klockrent får ni gärna tala om hur ni gjort, för jag har testat allt jag kan, utan ett bra resultat.
Googlade imorse innan jag skrev tråden på just "asp+mysql+utf-8" och fick en hel drös träffar (såklart). Det roliga (eller sorgliga snarare...) är att de flesta, om inte alla träffar, var frågor från folk som har samma problem som jag och det saknades svar på princip alla, så det verkar vara ett "känt" problem det här.
Tyvärr har jag ingen erfarenhet av det så där kan jag inte hjälpa dig. Men om det är som du säger så verkar det ju faktiskt vara ett problem och då tycker jag att du ska köra på PHP :)
255 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e