webForumDet fria alternativet

Servrar i produktionsmiljö?

Webbutveckling

23 svar · 1 504 visningar · startad av Gislaved

Medlem sedan nov. 20041 740 inlägg
Frågan#1

Vad använder ni för webbservrar i produktionsmiljö? Är det apache som gäller, eller kör ni Lighty, Mongrel eller något annat?

Jag ska köra ett mellanstort projekt med omkring sex miljoner träffar per månad (1,3 miljoner sidvisningar), och funderar på vilken installation jag ska använda mig av. Förmodligen blir det uppdelat på flera olika servrar.

I nuläget körs hela rasket på en server med Apache och PHP 4.

Medlem sedan juni 20014 290 inlägg

Välj den platformen du är van vid och kan.

Om man aldrig har använt IIS på en W2K3 server så skulle inte jag produktionssätta en sådan utan att testköra först, samma sak med Apache.

Sedan beror det ju på vad applikationen kräver.

Självklart kommer jag att göra testkörningar först. Att bara byta rakt av är ju att be om problem. :)

Men om man alltid väljer det man kan så innebär det att man blir fast i en plattform hela tiden, oavsett om man får bättre prestanda med någon annan.

Nu har jag hittat en lösning som verkar fungera klockrent. Jag använder en apacheserver som front. Den tar hand om alla inkommande förfrågningar och servar statiska filer. Rails-förfrågningar går direkt till ett kluster av mongrel-servrar som hanterar just ruby-grejer med bravur.

Lighttpd körde jag ett tag, men den krashade lite för ofta för att jag skulle vara nöjd. Snabbt gick det, men aningens instabilt. Apache är stabilt, och mongrel är relativt kvickt.

Jag kör fortfarande MySQL som databas. Än så länge har jag inte hittat någon anledning att byta.

Medlem sedan apr. 2001246 inlägg

Själv är man van Windowsanvändare men håller på att testar en VPS-server från Glesys med en Fedora Core 6 dest och inom kort Mongrel cluster mysql och antagligen apache. Ska bara sätta mig in i SSH, Linux>Fedora Core och allt som berör det... :) Önska mig gärna lycka till! hehe

Ingen som har någon bra Linux-bok att rekommendera, eller en guide över hur man sätter upp en FC6 dist med Mongrel osv enl ovan :)

För att ta upp ämnet igen... Gislaved kör du egna produktionsserverar? Har en Del PE 850 ståendes som jag skulle kunna sätta i drift. Frågan är bara hur pass säker den kommer bli..

pirajan skrev:

För att ta upp ämnet igen... Gislaved kör du egna produktionsserverar? Har en Del PE 850 ståendes som jag skulle kunna sätta i drift. Frågan är bara hur pass säker den kommer bli..

Jag kör de flesta av mina applikationer på VPS:er, vilket innebär att jag inte behöver bekymra mig speciellt mycket över hårdvaran.

Säkerheten beror ju rätt mycket på vilka applikationer du ska köra på burken.

Så sant.
Har du några bra tips på någon VPS som inte ligger för långt borta, men som inte heller är för dyr?

Om vi pratar svenska leverantörer så har jag tre VPS-konton hos FS Data i Helsingborg (CentOS) och ett hos Glesys i Stockholm. Glesys har även VPS:er i Falkenberg, och det är ju hyfsat nära.

Hittills har GleSYS fungerat betydligt bättre än FS Data både i kvickhet och driftsäkerhet. Jag kör deras Ubuntu-variant.

Annars hörde jag att patrikweb har en serverhall här i Växjö, och om det var tillräckligt många intresserade fanns det möjlighet till VPS även här.

Testade själv Glesys VPS några veckor. Är van Windowsanvändare och gick över till Ruby och Rails för ett ca halvår sedan. Därmed var jag "tvungen" att kolla upp Unixbaserade system. Det har tagit ett tag, men med alla bra guider m.m. har jag lärt mig en hel del på väldigt kort tid.

Håller med om GleSys, de verkar bra och supporten är en av de bästa jag haft att göra med.

pirajan skrev:

har jag lärt mig en hel del på väldigt kort tid.

Samma här. Jag har inte driftat servrar på egen hand innan jag stötte på Ruby on Rails och insåg att de inte var speciellt många webbhotell som hade stöd för det.

Det är ju fördelaktigt med VPS eftersom man inte behöver ha något ansvar för själva hårdvaran. Det skulle bli rätt dyrt med den säkerheten för en liten hobby-applikation annars. Ett par hundralappar i månaden är ju oftast ingen match att dra in på en normal webbapplikation, men ska man köpa en hel server med redundans och hela köret tar det ett tag innan det är hemräknat.

Då blir det Glesys och Ubuntu då! Tack för tipset!

pirajan skrev:

Lycka till, och säg till om du behöver hjälp med något rails-specifikt.

Schysst! Tänkte börja att installera mongrel och apache nu.. o mysql förståss om det inte redan finns på servern...

Medlem sedan feb. 20022 594 inlägg

Någon som provat mediatemples gridserverlösning? Det ska tydligen vara Mongrel som gäller där. Låter helt perfekt. Mongrel, väldigt mycket utrymme, väldigt mycket bandbredd, många sajter. För bra för att vara sant?

I USA är det nog riktigt bra, men jag har haft GS i ca fyra månader och tycker att det går riktigt slött (inte så konstigt).. Om du ska köra privata grejor, så är det bara trögt, men riktigt bra med utrymme och bandbredd. Om du ska köra mer seriösa grejer avråder jag dig att använda Mediatemple då det går lite för trögt ibland.

Finns nån tråd här om ett alternativ (spec. - mässigt) - Servage tror jag det heter och ligger i Tyskland. Har dock inte testat det.

Har fått lite av samma uppfattning. Förslag på bästa lösningen annars? VPN? Besökare till våra sidor är i stort sett bara européer.

Citerar mig själv:

pirajan skrev:

Fick precis inloggningsuppgifterna från Glesys till en nybeställd VPS. Ska bli kul!

Det är nog ett utav de bästa allternativen om man vill ha något säkert/snabbt och med hög kvalité för hyffsat pris.

Hittade ett erbjudande på http://hosting.ipeer.se/. Ska testa deras VPS gratis i 30 dagar. Perfekt!

Red: Valde Ubuntu även jag. Har väldigt lite erfarenhet av Linux överhuvudtaget, så håll er gärna i närheten; frågor kommer att behöva ställas. :)

Ekström skrev:

Hittade ett erbjudande på http://hosting.ipeer.se/. Ska testa deras VPS gratis i 30 dagar. Perfekt!

Fint med erbjudanden! GleSYS har kostnadsfri testperiod på 7 dagar har jag för mig, det räcker ju hyfsat bra om man ska utvärdera servern.

261 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
126 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
125 ms — ändringar (db)