Det är väl inte särskilt vettigt att den ser ut som en länk om man inte ska klicka på den? Använd a:link istället för bara a när du skriver CSS, så blir det nog bättre.
a:link { color:blue; }
6 svar · 697 visningar · startad av maqe
Jag funderar lite på hur man ska göra med bokmärken på en site. Säg att jag har en rubrik som jag vill ha som bokmärke. I det cms verktyget jag använder så blir ett bokmärke en a-tagg med name=nånting. Denna länk saknar ju href och det händer inget när jag klickar på den. Ska den se ut som en länk eller ska man visa den som en vanlig rubrik?
Det är väl inte särskilt vettigt att den ser ut som en länk om man inte ska klicka på den? Använd a:link istället för bara a när du skriver CSS, så blir det nog bättre.
spango, du har nog missuppfattat frågan lite.
För att göra ett bokmärke skriver du så här:
<a name="länknamn">Hur man gör ett bokmärke</a>
För att nå länken skriver man ju bara så här:
<a href="#länknamn">Bokmärken?</a>
spango skrev:
Jag har testat lite och detta är det sätt som passar mig bäst dock verkar msie fungera lite annorlunda gällande hover
Funkar annorlunda hurdå? Använder du båda pseudoklasserna? a:link:hover { color:blue; }
silfver skrev:
spango, du har nog missuppfattat frågan lite.
För att göra ett bokmärke skriver du så här:
<a name="länknamn">Hur man gör ett bokmärke</a>För att nå länken skriver man ju bara så här:
<a href="#länknamn">Bokmärken?</a>
Jag vet inte, missuppfattade jag eller inte? Hursom, det är normalt vettigare (kräver mindre kod = är vettigare) att använda id-attributet istället. Kanske inte funkar i NS4 eller IE3...
<a href="#spritfest">Läs allt om spritfesten</a>
...
<h1 id="spritfest">Fräck spritfest i natt - hovet rasar</a>
spango skrev:
Jag vet inte, missuppfattade jag eller inte? Hursom, det är normalt vettigare (kräver mindre kod = är vettigare) att använda id-attributet istället. Kanske inte funkar i NS4 eller IE3...
<a href="#spritfest">Läs allt om spritfesten</a> ... <h1 id="spritfest">Fräck spritfest i natt - hovet rasar</a>
Okay! Visste inte att id-taggen fungerade som så. Tack för tipset. :)