Jag har inte knystat mycket på detta forum utan mest hållt mig i bakgrunden. Och det första jag vill är att ha hjälp.
Det är så att jag håller på att lägga upp en ny installation av vBulletin och tänkte då dona den i utf från start eftersom jag har förstått att det kan vara bökigt att byta. Sen slipper jag ju skriva auml:isar när jag översätter nytillkomna uttryck i framtida versioner.
Så...
utf8_general_ci
utf8_unicode_ci
Två alternativ som verkar figurera som vanliga, men vilken är lämpligast att använda? General säger någon, phpmyadmin har unicode som standard på mitt webbhotell.
Om det finns en enkel förklaring på vad som är vad som är skillnaden så tycker jag om att veta varför jag ska välja något också :)
utf8_general_ci is a legacy collation that does not support expansions. It can make only one-to-one comparisons between characters. This means that comparisons for the utf8_general_ci collation are faster, but slightly less correct, than comparisons for utf8_unicode_ci.
Gött mos, tror då att unicode är mer ackurat men general snabbare...
utf8_swedish_ci, like other utf8 language-specific collations, is derived from utf8_unicode_ci with additional language rules. For example, in Swedish, the following relationship holds, which is not something expected by a German or French speaker:
men detta påstående får mig att vilja använda utf8_swedish_ci
Det verkar som den bygger på den korrekta och är utökad för att lagra våra å ä ö på ett enklare sätt?
Jag kör på det och hoppas på det bästa, ifall det går åt helsicket så kan jag kosta på mig att göra om en install.
Preliminär premiär först januari 2007, men det kunde vara bra att ha lite beta samt att man kanske hade några medlemmar när det kör igång. Så det inte är helt dött :)
Men det verkar ju som utf:arna är mer kompatibla med varandra ifall det strular, än vad utf och iso är
De välkomstmail som skickas ut från forumet, samt det som används för att bekräfta e-post skickas i utf-8. Det fungerar jättebra sånär som i HOTMAIL. Hotmail verkar tvinga webbläsaren att tolka som iso och hindra läsaren från att tolka korrekt.
Har sett problemet men ingen lösning vid sökning. Bara kollar om någon vet?
/jon
258 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2