webForumDet fria alternativet

Hur japansk teckenkodning visas på olika servrar

Webbutveckling

2 svar · 288 visningar · startad av Bargic

Medlem sedan juli 20064 inlägg
Frågan#1

Hej,
jag håller på med en sajt där publiken finns i Japan.
Webben ligger på en server hos Telia. Problemet är att sidorna inte vill visa japanska tecken på rätt sätt. Jag har lagt in följande kod i head-taggen:
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=shift_jis" />

Jag har en testsida på en annan server (samma sida) och där visas tecknen korrrekt. Sidkodningen ändras till "Shift_jis".

Länk till felaktig sida

Länk till sida med korrekt visning

Jag bifogar ett par skärmdumpar.
Någon som har lust att förklara varför det blir så här?

japanska_telia.gifjapanska_annan.gif
Medlem sedan juni 20014 290 inlägg

På den servern som visar felaktigt är servern konfigurerad att skicka med "Content-Type: text/html; charset=ISO-8859-1"

Den andra skillnaden är att den som inte fungerar är en Apache medans den som visar rätt är en IIS.

Medlem sedan okt. 2005541 inlägg

GunnarD skrev:

På den servern som visar felaktigt är servern konfigurerad att skicka med "Content-Type: text/html; charset=ISO-8859-1"

Den andra skillnaden är att den som inte fungerar är en Apache medans den som visar rätt är en IIS.

Den andra skillnaden är irrelevant i sammanhanget, men annars var det rätt. ;)
Det är hur serverägaren konfigurerar sin server som blir "överordnad" den charset du själv lägger i meta taggen. Alltså spelar det ingen roll vad du anger för "egen" charset i det fallet där tecknen visas felaktigt.

I det andra fallet är servern inte konfigurerad alls för något charset, så där måste du ange en via meta taggen för att det alltid ska bli rätt.

258 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
128 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
123 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
132 ms — ändringar (db)