På den servern som visar felaktigt är servern konfigurerad att skicka med "Content-Type: text/html; charset=ISO-8859-1"
Den andra skillnaden är att den som inte fungerar är en Apache medans den som visar rätt är en IIS.
2 svar · 288 visningar · startad av Bargic
Hej,
jag håller på med en sajt där publiken finns i Japan.
Webben ligger på en server hos Telia. Problemet är att sidorna inte vill visa japanska tecken på rätt sätt. Jag har lagt in följande kod i head-taggen:
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=shift_jis" />
Jag har en testsida på en annan server (samma sida) och där visas tecknen korrrekt. Sidkodningen ändras till "Shift_jis".
Länk till sida med korrekt visning
Jag bifogar ett par skärmdumpar.
Någon som har lust att förklara varför det blir så här?
På den servern som visar felaktigt är servern konfigurerad att skicka med "Content-Type: text/html; charset=ISO-8859-1"
Den andra skillnaden är att den som inte fungerar är en Apache medans den som visar rätt är en IIS.
GunnarD skrev:
Den andra skillnaden är irrelevant i sammanhanget, men annars var det rätt. ;)
Det är hur serverägaren konfigurerar sin server som blir "överordnad" den charset du själv lägger i meta taggen. Alltså spelar det ingen roll vad du anger för "egen" charset i det fallet där tecknen visas felaktigt.
I det andra fallet är servern inte konfigurerad alls för något charset, så där måste du ange en via meta taggen för att det alltid ska bli rätt.