webForumDet fria alternativet

Hur förlegad är jag...

Webbutveckling

9 svar · 656 visningar · startad av MarieT

Medlem sedan apr. 20067 inlägg
Frågan#1

Sent-på-kvällen-funderingar kommer här... :)

Hur pass mycket i bakvattnet är man egentligen om man bygger hemsidor med hjälp av en gammal Dreamweaver-version, utan att använda mer css än till att styra typografin?
Orsaken till att jag frågar är att jag nästan har ågren över att jag inte har tid och ork just nu att sätta mig in i användandet av css och det här med att validera, jag har ju heltidsjobb och familj som också tar tid... :( Däremot knappar jag ihop hemsidor på fritiden till vänner och bekanta som vill ha hjälp. Jag tycker att jag får till schyssta utseenden på hemsidorna jag gör, men frågan är alltså om jag mer eller mindre gör bort mig om jag erbjuder mina tjänster.

*svammel svammel* Nån som kan säga nåt uppmuntrande? :OO

/Marie

Medlem sedan aug. 20039 340 inlägg

Det behövr väl inte vara helt fel beroende på hur din kod ser ut överlag, och hur designen ser ut. Har du möjligen något som man kan titta på?
Annars så är det ju ett utmärkt tillfälle att börja lära sig.

Medlem sedan okt. 20041 556 inlägg

men frågan är alltså om jag mer eller mindre gör bort mig om jag erbjuder mina tjänster.

...titta på en av sveriges största siter; aftonbladet.se. Varken ett underverk i design eller "rätt" kodning. Så visst går det. ALLT (nästan) går att sälja så länge folk betalar. För tio år sedan så skulle många fnysa över vad som går att sälja idag. Hur var det t.ex. med den [konserverade gröten]

Tack för svaren! Jo, visst är det väl så att det är många sajter som inte är kodade på modernt sätt, men ser okej ut och fyller sitt syfte.

För att kika på vad jag åstadkommer går det bra att surfa in på: https://www.amadama.se. Ny design är iofs på G, men den nuvarande har ungefär ett halvår på nacken.

Jag har ambitioner om att lära mig css från grunden, och att så småningom kunna knappa ihop sajter som validerar också. Har ni några bra tips för css-självstudier? Jag är egentligen en petimeter som vill göra rätt, rätt, rätt, så den hemsides-snickar-nivån jag ligger på nu ger mig mest återkommande klåda på kroppen... :)

/Marie

Medlem sedan mars 2006296 inlägg
Medlem sedan juli 2006461 inlägg

Hej Marie,
Ett bra tips för att lära sig CSS är att titta på W3Schools vägledning om hur det fungerar. Sidan är på engelska, men det kanske inte gör nåt. :)
http://www.w3schools.com/css/

Ett annat alternativ är att tanka hem en bra CSS-editor för att till exempel se vilka syntaxer som finns för olika standarder. Själv använder jag TopStyle Pro, som även kan integrera din CSS-kod i dina sidor åt dig.
Det finns även en gratisvariant av TopStyle, men vilka begränsningar som finns i denna vet jag dessvärre inte, men det går ju att läsa sig till på sidan. :)

Tack för tipsen! De ska undersökas. :)

Medlem sedan feb. 20005 891 inlägg

MarieT skrev:

Däremot knappar jag ihop hemsidor på fritiden till vänner och bekanta som vill ha hjälp. Jag tycker att jag får till schyssta utseenden på hemsidorna jag gör, men frågan är alltså om jag mer eller mindre gör bort mig om jag erbjuder mina tjänster.

Om du gör hemsidor mer eller mindre ideellt så är det väl ingen fara. Koden ser OK ut vid snabb titt, även om t.ex DOCTYPE-saknas.

Medlem sedan dec. 20042 245 inlägg

Du har insett att det finns bättre sätt och du verkar villig att lära dig, så jag skulle vilja säga att du ligger före de flesta. :bire

Tack för era svar, nu känns det bättre! Nu ska jag sätta tänderna i det här med css, så det blir ordning på torpet. :)

261 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
119 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
134 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
123 ms — ändringar (db)