webForumDet fria alternativet

Betala och ladda hem

Webbutveckling

3 svar · 672 visningar · startad av MickeA.com

Medlem sedan feb. 20034 441 inlägg
Frågan#1

Tjena
Håller på med en sajt åt ett företag som sysslar med tuning och chiptillverkning till bilar.
Nu ska dom lansera en programvara som läser av din bil, skapar en fil innehållandes bilens data som man sedan kan modifiera.

Därför behöver dom en webbshop.
Det ska gå till så att kunden går in på sidan, väljer sin bilmodell och får därefter köpa det här programmet.
Betalning ska ske m.h.a kort och endast med kort.

Den biten har jag halvbra koll på, har läst och hört mycket om DebiTech så jag tror att dom kommer få stå för betalningsbiten.

Det jag har problem med är resten, alltså den delen där hemladdningen ska ske. När man betalat och får kvittensen, ska man få en länk som funkar en gång (eller kanske två...).

Har sökt fram och tillbaks här utan att hitta något, så alla tips ni har önskas.
Sidan är byggd i ASP och Access, men det är pågång ett byte till MySQL.

Om ni vet några andra "bra" företag som tillhandahåller kortbetalning vill jag gärna veta det också.

Tack på förhand!

Hej igen!
Är det inget som har erfarenhet av det här?
Hur man löser själva hemladdningsbiten?

Medlem sedan aug. 20068 090 inlägg

De flesta betalningssajter har väl en lösning där dom skickar kunden vidare till en nedladdningssida efter betalningen? Jag använder t.ex. 2co.com för en sajt, och använder just detta.

Du kan väl maila de skandinaviska betalningssajterna och fråga dom, eller kolla de utländska efter möjligheterna att skilja på "downloadable" och "tangible goods". T.o.m. PayPal har ju en systersajt som fixar detta, så det ska väl inte vara nåra problem?

Grejen är alltså att du har en shoppingcart som skickar kunden till betalningssajten. När betalning är klar, så ska betalningssajten vidarebefordra kunden till sidan med nedladdningslänken. Oftast finns den hos dig, och är en vanlig URL. Men eftersom den inte ska hittas av folk, så brukar betalningssajten autogenerera länken så att den bara exiosterar en enda gång och kan alltså inte användas igen.

Tack för svaret!
Det är ungefär vad jag tänkt mig, att betalningssajten anropar en url hos mig, som kollar efter inloggad kund, skapar en kopia av en fil på servern som funkar en gång.

Funderar på om jag ska spara filen binärt i databas eller lägga den utanför wwwrooten och sedan flytta den mha tex. FSO.

Ska ringa debiTech och ett par andra imorrn och höra efter.

Kom gärna med fler förslag!

254 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
122 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
122 ms — ändringar (db)