Satt och surfade runt bland en massa sidor och kom in på https://www.soderlind.no
Hittade där en mycket användbar leksak för WP. Föru använde jag mig av "IImages Browser" men man var då tvungen att knacka all kod själv.
Nu kan man köra i WUSIWYG och ändå fixa till bilderna med ImageManager
Man får en liten ikon att trycka på och kan sen där bläddra igenom hela sitt bildarkiv. Sen kan man göra lite olika saker;
Förminska, ta en del av bilden, rotera, placera den var man vill på sidan (där man skriver inlägget då), skriva in bredd o höjd så fixar den bilden så, hur bilden ska visas, med text, thumbnails, thumbnail till popup i samarbete med tex lightbox mm mm mm.
Jag tycker att det funkar kanon det lilla jag använt det ikväll. Finns även en flashfilm om hur man kan använda pluginet. :stud
Nu har jag "installerat" och testat det här pluginet. Det verkar inte fungera alls bra. Får ni fram miniatyrbilder som ni ska? Har prövat alla läsare, men får inte fram några bilder. Den listar alla med bildnamnen. Inga scrolls visas i Opera heller...
Jag kör med FF 1505 och den syns, även så för tjejen.
Har du laddat upp alla bilder samt filer i rätt mapp då?
Nej nu vet jag nog vad det är;
Step 1
Extract the archive and save into your WordPress plugins directory. After you’ve done this you should have a diretory structure like this:
ImageManagerDirectories.gif
Step 2
Activate the plugin
**Step 3
Configure ImageManager on the Options >>> ImageManager page. ImageManager will not be enabled until you have configured it.**
Step 4
You are done, open the editor, click on the ImageManager icon and test it. If you can not upload images and / or the editor doesn’t create thumbnails, you must check file permissions. The web server must have write access to the image folder.
Långt ner på sidan finns en "Save-knapp".
Efter detta knapptryck kommer ikonen fram.
Hmm, konstigt. Det fungerade direkt för mig. Funkar även om jag lägger till egna mappar i FTPn med bilder i.
Vad händer om du laddar upp en bild då?
Bläddre... sen upload, syns inte thumbnailen då heller? Ev att det blir nå fel med dina tumnaglar (inte de på tummarna ;))
Hmm, det var dumt. För annars verkade det som ett bra verktyg.
Kan vel iofs vara bra för sånna som bara vill lägga upp lite bilder på ett enklare sätt.
265 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e