webForumDet fria alternativet

EU adress o Transfer processen

Webbutveckling

7 svar · 593 visningar · startad av haider

Medlem sedan jan. 2003956 inlägg
Frågan#1

Hej!

Jag undrar en sak rörande EU adress o transfer. Om någon har erfarenhet av det, vore jag oerhört tacksam för svar.

För en svensk adress, så är det mycket lätt att peka om etc när man väl har en domän i sin ägo.

Nu undrar jag om det är lika lätt med EU adresser.
Först så kommer det att krävas en transfer process, men jag är rädd att det företag som gör denna process på något vis kommer binda mig till sig, så att sen när det blir dags o peka om att jag måste göra det via dem.
Och sen, när det blir dags o betala årsavgiften, är det registratorn som fakturerar mig eller som NIC-SE, en speciell ansvarig som fakturerar mig för EU adressen?

Tack i förhand!

Medlem sedan juli 20044 453 inlägg

Anlita ett av de etablerade företagen för att registrera din domän. EU-domäner skiljer sig inte från t.ex. .com osv. Enom, namecheap, godaddy, eller något svenskt företag som du använt tidigare. Om du är tveksam till att använda ett svenskt företag kan du ju alltid ringa dem och be dem berätta hur de hanterar domänregistreringar.

Legis, tack för ditt svar.
Du har dock förstått mig fel - jag har övertagit en domän, eller rättare sagt så måste jag sätta igång processen för en transfer.

Så jag vill försäkra mig att en transfer inte är något annat än en normal domänregistrering, att jag alltså inte på något vis blir bunden till ett företag.

Om jag först vill göra en transfer, så ingår normalt ett års domänkostnad. Denna kostnad betalar jag till registratorn - så långt förstår jag. Vad sker därefter? Vem betalar jag till för årsavgiften de kommande åren?

Medlem sedan dec. 20041 043 inlägg

Beror på vilken domäntyp det gäller.

Är det en .se beror det på HUR dom reggat den, du skall ju stå som ägare, även som fakturamottagare

Spook skrev:

Beror på vilken domäntyp det gäller.

:D
Om du läser högst upp i ämnet, så angav jag EU domäner.
Jag har en rätt bra vana vid SE domäner vid det här laget, men just EU är jag lite ny i, framför allt när det gäller Transfer.

Crystone tar ex 500 kr för en transfer, medan ett tyskt bolag (som även har en engelsk sida) tar knappt 200 för samma process. Så jag ville främst försäkra mig om att jag inte kommer att förbindas med dessa som gör transfer, eller om processen är precis som SE och därmed att jag inte behöver oroa mig.

Medlem sedan juli 20044 453 inlägg

Det är lättast att fråga det företag du tänkt anlita. Allt annat än att registrera domänen i kundens namn anser jag vara nästintill bedrägeri. I Sverige fungerar detta för det mesta bra, hur det däremot ser ut i andra länder kan jag inte uttala mig om.

Som sagt, fråga företaget. Det är nog enda sättet att få ett bra svar :)

okej Legis - det du säger fick mig att känna mig lite tryggare. Det är sant att man ju så klart bör få namnet registerat till sig - detta är vad jag förutsätter. Men jag vill tex inte att om jag tex anlitar företagA till att sköta transfer och företagB ombeds sköta mitt webbhotell och ev. ompekning (om jag nu inte kan göra det själv), att de tar extra betalt bara för att jag inte gjort det via dem.

Fråga är mailad sedan innan - jag avvaktar på svar nu under veckan som kommer.

Medlem sedan mars 2001308 inlägg

Att tänka på vid transfer av eu-domän.
Om en eu-domän är registrerad 20060101 och du gör en transfer idag så nollställs
den betalda tiden och ett år läggs på. Så om du gör en trasnfer idag så förfaller domänen om 365 dagar.

jag har inte hunnigt med att göra så många transfers ännu men de få som är gjorda har fungerat bra. Dock så kan det ta några dagar. Komihåg att ägarändra en domän eller byta registrerare är två olika saker som ofta blandas ihop.

Om du vill ha ett svenskt ombud så tar vi 190 kr + moms för en transfer.

En trasnfer går till att registreraren lägger upp begäran i EURid:s system och dom skickar sedan ut en transfer begäran till kunden som ska godkänna detta.

Är det även en ägarändring i samma begäran så skickas ett e-post till gamla ägaren som också ska bekräfta detta. Det kan ta upp till 15 dagar innan transfern är klar och gamla registreraren får inte något meddelande om att domänen håller på att ramla ut händerna på honom. Förnyelser sköts av den registrerare som har hand om domänen.
se https://www.whois.eu för vilken det är. Har du några fler frågor så är du välkommen att höra av dig.

259 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
124 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
133 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
124 ms — ändringar (db)