webForumDet fria alternativet

ÅÄÖ i adressen?

Webbutveckling

8 svar · 399 visningar · startad av M@rtin

Medlem sedan dec. 19992 085 inlägg
Frågan#1

Jag håller på att göra sökmotorvänliga adresser för en blogg, alltså typ:
https://www.minblogg.se/artiklar/Min_först_artikel

Jag ersätter mellanslag och konstiga tecken med understreck, vilket jag antar är det bästa för så brukar alla andra göra ;)

Men min fråga gäller vad som är bäst när det gäller åäö? Kan jag ha kvar dem, funkar de i alla webbläsare och för sökmotorer? Ska jag byta dem mot aao? Ska jag byta dem mot understreck? Frågan är främst vad som är bäst när det gäller sökmotorer.

Medlem sedan maj 20007 492 inlägg

Byt dem mot aao

Varför?

Får jag bättre pagerank för t.ex. ordet "säng" om "_sang_" finns i min url?

Medlem sedan juni 20019 024 inlägg

Skit i sökmotorerna för ett ögonblick och använd aao som Okkido säger. Om du använder andra tecken kan det bli problem att hämta adressen och ibland konverteras bokstäverna om i stil med %23 och så vidare.

Du får inte bättre pagerank för att ordet finns med i adressen. Pageranken är ett samlat värde för hela domänen, så strunta i den. Det är många faktorer som påverkar placeringen i sökmotorer för specifika sökord.

Okej, pagerank var kanske lite fel. Men jag är ganska övertygad om att det påverkar om ordet är med i adressen. Men sen kanske det inte har någon betydelse om jag använder aao eller _ (sökmotorn kanske inte förstår någon av dem).

Men åäö bör man alltså i alla fall inte använda.

Det kanske kan verka som en struntsak men jag tycker att sådana här saker är det enda som egentligen är viktigt att kolla upp innan man startar en sida för permlänkstrukturer får man aldrig en andra chans att bestämma. Allt annat kan man koda om i efterhand men när man väl bestämmt strukturen är man körd och då är det ju bra om man bestämmer sig för den bästa.

Medlem sedan maj 20021 558 inlägg

Är det inte så att Internet Explorer 6 inte har ordentligt stöd för åäö i adresser? Det är väl skäl nog till att skita i det.
Rätta mig om jag har fel.

Mjo antagligen är det inte så bra att använda åäö, men vilket är bästa ersättningen? aao eller _ (när det gäller sökmotorer)?

Medlem sedan maj 20012 812 inlägg

efterhand men när man väl bestämmt strukturen är man körd och då är det ju bra om man bestämmer sig för den bästa.

Nope. Du kan använda dig av URL-forwarding för att lösa problem med URL:er om man nu vill använda samma URL men vill att den skall peka någon annanstans i din struktur..

- M

Ja iofs fast då ser ju sökmotorn det som två skiljda sidor vilket inte är helt bra.

Men ja ja jag får väl ge mig. Jag kör på aao.

257 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
122 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
122 ms — ändringar (db)