webForumDet fria alternativet

WordPress-problem

8 svar · 620 visningar · startad av hell-man

hell-manMedlem sedan maj 2006100 inlägg

Hejsan!

Jag har skaffat mig en domän (www.hell-man.se), och ett "bloggkonto" hos jx.se.

Jag har hittat ett WordPress-tema som jag är lite småsugen på, och som jag efter lite pillande har lyckats växla över till (kika gärna).

Dock... Om någon sitter inne med något annat bättre/snyggare "trekolumnstema" (editerbart, med plats för kategorier, arkiv, länkar, sökfunktion, senaste inlägg, och lite "bonussidor", t.ex. för lite fast personlig information) så tar jag oerhört tacksamt emot tips!

I alla fall, jag är beredd att ge det här temat, Tiga, chansen. På adminsidan finns en sektion "Change your site’s look or theme", och under den rubriken finns sedan dels "Theme Editor" och "Tigarator". "Theme Editor" är ju vad det låter som, men de editeringar som jag gör i "textfilen" lyckas jag inte spara - när jag kollar på sidan så är det återställt. Samma om jag försöker editera via "Tigrator" - merparten av mina förändringar genomförs inte (konstigt nog har jag lyckats byta färg på ett ställe).

Hittills har det mest handlat om att försöka byta färger (vill ha den mycket mörkare, i bruna och svartakriga toner med ljus text), men jag vill förstås byta namn på rubrikerna till svenska, göra egna kategorier, sätta egna länkar, ändra där det i ett inlägg står "By blog" till "Av Hell-Man" o.s.v. Och jag blir inte klok på hur detta ska göras.

Jag skulle ju kunna dryfta saken med jx.se:s support, men tror att jag får klokare svar här.

Vad har ni för tips? Vad skulle ni rekommendera mig? Har ni något annat trekolumnstema som ni skulle rekommendera mig? Hur editerar jag filerna som temat bygger på?

Mycket tacksam för ALL hjälp, stort som smått!

Tack!

PrometheusMedlem sedan mars 2001363 inlägg

Det är lättare att redigera filerna innan du laddar upp dem till webbhotellet.

Annars kan jag tänka mig att du behöver skrivrättigheter på filerna om du ska redigera dem i Wordpres gränssnitt. Det kan du ställa in med FTP-program eller om webbhotellet har någon slags filhanterare?

Aha. Tack! Men det öppnar ju ytterligare några frågor... Dels, hur "förhandsgranskar" jag mina ändringar (eller måste jag ladda upp bloggen varje gång för att se hur det blir)? Och om det nu inte går att editera direkt i bloggen, webbledes, varför finns det då dels en textediterare och en inställningssektion (se bifogade skärmdumpar)? Verkar ju lite overkill.

Kan ta Tigarator-sektionen som exempel... Där är det rutor med exempelvis färgkoder för olika sektioner av bloggen... Enkelt som tusan att ändra, och lika enkelt att spara, men alla ändringar jag gjort utom EN (!!!) har varit verkningslösa.

När det gäller "Theme Editor"... Som ni kan se på den bigogade bilden så står det "If this file were writable you could edit it" - japp, filen var skrivbar, men att editera den är värre. Skrivder in ändringarn, men ser ingenstans att spara, och när jag byter sektion eller förhandsgranskar sidan, ja då nollställs mina ändringar. Frustrerande. :OO

TigaratorEditor.JPGWordPressJXEditor.JPG
PrometheusMedlem sedan mars 2001363 inlägg

Personligen brukar jag installera på min egen dator först, testköra och göra de ändringar jag vill och sedan ladda upp till webbhotell. Då slipper du ladda upp och kolla varje ändring, och riskera att din blogg ser fel ut. För det behöver man dock en webbserver installerad på datorn, med PHP och MySQL.

Om du vill göra det direkt i Wordpress gränssnitt så borde det fungera också dock. Är du säker på att filen är skrivbar på servern, det står ju "om filen vore skrivbar skulle du kunna redigera den"? Genom FTP-program som Filezilla kan man kolla genom att högerklicka på filen på servern och välja "File attributes", där man kan se olika "Permissions". Du kan sätta 777 (alla får skrivrättigheter) medans du donar med ditt tema och sedan ändra tillbaka till 644.

Mer än så kan inte jag hjälpa eftersom jag aldrig använder den här funktionen i WP, men kanske någon annan har erfarenhet av den? Kanske det är något annat som är fel? :)

Tack för hjälpen! En del frågetecken kvarstår kanske, men nu är jag lite mer på banan. Det här är ohyggligt ny mark för mig. Att installera en webserver på datorn, oj, det låter som rejäl överkurs för en stackare som mig. :-)

Hur som haver, även om det inte är det smidigaste så finns ju alltid varianten att köra upp bloggen på riktigt varje gång för att kika på ändringarna, så någon form av utväg finns ju ändå.

TACK igen! Fler och andra idéer och tips får gärna trilla in.

JerpaMedlem sedan feb. 20032 532 inlägg

http://www.fahlstad.se/themes/ har en 3 kolumns-theme (f3Green)
http://themes.wordpress.net/?cats[]=3&sortby=date&order=DESC&andor=OR&submit=Show (WPs egna sidas arkiv, bara välja vad man vill ha för utseende)

Såg på dina screenshots att om du skulle redigera style.css så fanns det ingen "sparaknapp", eller gör det det?

Svenska: http://djupsjobacka.com/basse/wordpress/svenska/
(Basse administrerar för tillfället den officiella svenska översättningen av WordPress.)

Själv kör jag med WP på mitt hotell på nätet. Ändrar det jag ska och förhandsgranskar innan jag publiserar det. Varför krångla till det med att ha "2st hotell".

Hur menar du med följande citat?:

"Själv kör jag med WP på mitt hotell på nätet. Ändrar det jag ska och förhandsgranskar innan jag publiserar det. Varför krångla till det med att ha "2st hotell"."

Din notering om brist på spara-knapp vid redigering är korrekt. Det är det som är så skumt. Å ena sidan står det, att om jag kan editera i fältet, så är det editerbart, men vad har jag för glädje av det om det inte går att spara mina editeringar?

EDIT: Ps. Vad tusan är "Bloggroll" som det står under en sektion i var och varannat theme? Ds

PhorpherMedlem sedan feb. 20002 300 inlägg

hell-man skrev:

EDIT: Ps. Vad tusan är "Bloggroll" som det står under en sektion i var och varannat theme? Ds

En lista med länkar till andra människors bloggar.

JerpaMedlem sedan feb. 20032 532 inlägg

Du kan ju välja att köra WP direkt mot nätet på deras server eller ladda hem det och lägga upp det på ditt hotell, och då menade jag att ha det på ett hotell jag köpt/hyrt och inte en egen server på min burk.

Med 2 hotell menade jag attförst prova på sin egen server för att se att det ser bra ut och sen ladda upp det till ett annat hotell. Men det kan ju vara att jag missuppfattat frågan/svartet från Prometheus då denne skrev "För det behöver man dock en webbserver installerad på datorn, med PHP och MySQL."

254 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
124 ms — hämta forumlista (db)
121 ms — hämta statistik (db)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)