webForumDet fria alternativet

byta ut htm mot php

Webbutveckling

3 svar · 401 visningar · startad av Farbror

Medlem sedan dec. 200537 inlägg
Frågan#1

Jag har konverterat min sajt från htm till php, och frågan är nu har jag ska göra med alla gamla html-filer. Jag vill att sökmotorerna och besökarna inte ska kunna hitta dem via gamla url:er etc utan gå automatiskt till de nya php-sidorna. Jag såg idag t.ex att Googlebot var inne och surrade på ett par av de gamla htm-sidorna (som jag inte länkar till) och inte de nya php.

För de viktigaste sidorna raderar jag htm-versionen och lägger manuellt en permanent redirect till respektive ny php-sida. Problemet är att jag har en bildsamling med över gamla 1500 htm-sidor, och hur gör jag för att bli av med alla dessa? Jag orkar ju inte lägga redirects på alla dem en och en... Är det bästa att radera alla htm och förklara saken på 404-error-sidan?

Medlem sedan mars 20025 907 inlägg

Kan du inte göra något fint 404-script istället? Så om någon försöker surfa till sida1.htm (och den inte finns) så kollar 404-sidan om sida1.php finns istället. Om den finns så redirectas man till den.

Medlem sedan dec. 20042 245 inlägg

Varför byta filändelse över huvud taget? Du kan få .htm-filer att köras genom PHP-motorn.

AddHandler application/x-httpd-php .htm

Men om du redan har bytt till .php kan du redirecta alla .htm till .php.

RedirectMatch ^(.+)\.htm$ http://example.org/$1.php
Medlem sedan dec. 200537 inlägg

Tack för era svar!
Ett problem är att jag vet inget om 404-skript och kan ganska lite PHP. Anledningen till att jag konverterar från .htm till .php är att då kan jag skippa en iframe och slopa framesets (ett inramningsskript finns i alla htm-filers head), och istället infoga menyer via include-kommandot.

404-sidorna ser ut att vara i .shtml format.
Vad lägger jag in var för att redirecta allafiler.htm till allafiler.php?
Zcorpans sista kodrad ser användbar ut... mer var ska den in exakt?

261 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
124 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
127 ms — ändringar (db)