webForumDet fria alternativet

Starta eget?

2 svar · 454 visningar · startad av Cuiris

CuirisMedlem sedan feb. 2006107 inlägg

Hej!

Jag sysslar mycket med webbutveckling på fritiden och jobbar även för bl.a. föreningar under längre perioder, ibland flera år. Eftersom jag inte har något företag får dom ju betala mycket avgifter som sociala och allt vad det heter. Detta gör ju att en del blir avskräckta eftersom det tillkommer en massa pengar än det jag begärt.

Hur är det om man ska starta eget? Har för mig att en kompis nere på firman fick betala en stor summa pengar till skatteverket av vad dom trodde att han skulle tjäna per år när han startade eget.

Så hjälp mig allesammans, vad är smidigaste alternativet att välja för en ensam "företagare"? Utan att behöva betala stora summor.

BlixtsystemsMedlem sedan maj 2005704 inlägg

Du måste betala preliminärskatt varje månad enligt vad du anger till dem som förväntad vinst.
Om du inte räknar med någon vinst i början behöver du inget betala, annars betalar du in enligt din prognos.

Om det inte går som väntat är det bara att du uppger en ny prognos och får din preliminärskatt ändrad.
Om din prognos var felaktig betalar du in/får tillbaka det som skiljer efter deklaration.

Dev NullMedlem sedan mars 200650 inlägg

och eftersom du får ett skattekonto, så är det bara att betala in om det plötsligt ramlar in kulor, så slipper du få chocken när det plötsligt kommer inbetalningslapp från skattmasen.

132 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.fb544a5a
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)