Jag har fått i uppdrag att ordna en webbshop åt en butik här i stan, men eftersom jag inte har alltför stor erfarenhet av att skapa webbsidor mot betalning har jag lite svårt att uppskatta vad som är rimligt för ett sådant här arbete.
Jag har tänkt att använda mig av osCommerce, och mitt arbete blir då:
beställa webbhotell + domännamn
installera osCommerce
konfigurera hela systemet för kunden
designa webshoppen så att den passar företagets profil etc.
installera de moduler som behövs, svenska betalsätt etc.
Kan ni ge några riktmärken för vad som ungefär vore rimligt?
Varför har de frågat dig? För att du känner dom, eller för att de har sett tidigare arbete och är imponerad? Vad förväntar de sig, gick dom till dig för att de bara behöver få upp nån webbshop och saknar själv helt kunskap om Internet eller gick de till dig för att de vill göra en satsning?
Är det okej att komma med ett timpris till dem eller vill de ha ett fast pris? Hur snabbt arbetar du och hur många timmar beräknar du att det tar? Vad har du för kostnader?
Utan att veta mer och om det gäller ett lokalt företag så hade jag höftat till nånstans mellan 8 000 och 15 000,-. Fast det är väldigt svårt att säga, jag har bara sneglat på oscommerce och har ingen aning hur svårt det är att baka in en design.
Åhej å hå.
Jag har gjort likadant jobb med just osCommerce som bas. Räknade lite i skallen på hur många timmar det skulle ta, och tyckte att 1500:- räckte gott och väl. Hur många timmar räknar du på att designen skall ta?
Det övriga tar ju högst en timme eller två.....
Åhej å hå.
Jag har gjort likadant jobb med just osCommerce som bas. Räknade lite i skallen på hur många timmar det skulle ta, och tyckte att 1500:- räckte gott och väl. Hur många timmar räknar du på att designen skall ta?
Det övriga tar ju högst en timme eller två.....
Okej, vet inte riktigt om du missat en 0:a eller inte? Om inte tycker jag det är ett hån mot hela branschen!! Det kanske går an så länge man fortfarande får veckopeng. Men om man skall leva på sitt yrke så är det ju långt ifrån rimligt till den tid man får lägga ner. Och en webbshop kan vara en väldigt viktig marknad för kunden. Och det är inte uppskattat om webbshoppen går ner eller går ovanligt trögt på grund av ett slarvfel/okunskap. Man bör vara säker på att man har kunskapen att leverera det som efterfrågas.
Ops, ja det var då värst!?
Hur kan det vara ett hån, att ta ut en summa som känns skälig i mina ögon?
Den sista sidan som jag satte upp såg ut så här:
beställa webbhotell + domännamn, 2min
installera osCommerce, skickas upp via ftp plus inst=10min
konfigurera hela systemet för kunden=eftersom det inte är första gången,15min
designa webshoppen så att den passar företagets profil etc.=4tim
installera de moduler som behövs, svenska betalsätt etc.=35min
Så du tycker då allvarligt att jag ska ta ut ett pris på över 10000:- för ca 5tim jobb?
Ja man lär sig alltid ngt nytt...
Själv så brukar jag alltid tycka att hantverkarna som skall komma hem och fixa i huset kan vara dyra..........
270 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2