webForumDet fria alternativet

Bloggfunderingar...

Webbutveckling

15 svar · 951 visningar · startad av hell-man

Medlem sedan maj 2006100 inlägg
Frågan#1

Hejsan!

Jag går i "bloggtankar", men är, ytterst milt uttryckt, novis på området. Mina erfarenheter sträcker sig till att en gång i forntiden ha snickrat bisarrt fula och enkla hemsidor med FrontPage. Rent generellt är jag väl ganska brett allmänkunnig kring datorer och Internet - brukar lära mig rätt snabbt och lätt, när jag liksom "kickas igång", men ett aber är att jag är hysteriskt usel på engelska.

I alla fall. Följande har jag tänkt mig/har önskemål om att genomföra:

* En egen blogg, inte någon som använder sig av någon av alla de gratis bloggtjänster som finns.

* Fri från reklam eller annat lullull (som jag inte själv väljer att placera
där).

* Eget domännamn (en .se-sådan).

* Tillgång till egen mail, kopplad till domänen/webbhotellet.

* Gärna möjligheter till webmail.

* Att bloggen är enkel att redigera/skriva i, från vilken dator som helst.

* Ett bra system för att kunna ta emot kommentarer till inlägg på bloggen.

* Ganska stor frihet att utforma bloggen, i funktioner och i layout (skulle t.ex. gärna vilja ha en meny-/knapprad under själva "huvudblaffan", i övrigt är det i stort tänkt som det klassiska "bloggstuket").

* Möjligheter till kategorisering av inlägg.

* Hygglig driftsäkerhet, men det är inte hela världen om den går ner typ en gång varannan månad en liten stund.

Då har vi alltså kommit till hur detta ska förverkligas... :

* Jag har kikat runt, och trillat över WordPress. Framstår ju som enkelt att använda när man läser folks kommentarer om det, men min hittills endast ytliga kik på det gjorde mig helt matt. Är detta modellen för mig? I så fall, hur lätt/svårt är det? Och var/hur lär jag mig bäst? Eller, rekommenderas någon annan lösning?

* Webbhotell, vilket rekommenderar ni mig där (priset viktigt, men inte avgörande - säg att det är 60-40 i matchen Pris vs Kvalitet)? Och vad bör jag tänka på? Har rekommenderats web10. Några erfarenheter av det?

* Och, klarar web10 de önskemål jag listat ovan?

* Var/hur registrerar jag bäst min .se-domän?

* Andra saker ni tycker att jag bör göra/tänka på?

STORT tack för ALL hjälp, stor som liten sådan. Varje pusselbit tas tacksamt emot!

Tack på förhand!

/L

Medlem sedan maj 20007 492 inlägg

aleborg.se, jx.se eller neno.se och kör Wordpress. Punkt slut.

Okkido skrev:

aleborg.se, jx.se eller neno.se och kör Wordpress. Punkt slut.

Det måste banne mig vara någon slags världsrekord i snabbt svar!! (y)

Ska kika in på de där ställena, men tar fortsatt tacksamt emot tips/funderingar/idéér, t.ex. kring WordPress.

/L

EDIT: jx.se:s färdiga bloggpaket, är det någon som har några åsikter kring det?

Medlem sedan feb. 20032 532 inlägg

De två största bloggarna är vel blogspot och wordpress (wp) och då är wp det bättre.
Det kan du antingen ha på nätet hos dem, eller att du lägger upp det på din egna domän.

wp kanske kan vara lite förvirrande ibland men efter ett tag kommer man in i det o du kan ändra totalt allt från färger till textfärg, länkar, bilder osv. Skins finns det oändligt av.

Angående hotell håller jag med Okkido

Medlem sedan apr. 200312 679 inlägg

Jag själv använder Wordpress på eget webhotell (se min hemsida). Och det fungerar felfritt! Jag tycker inte alls som Jerpa att det kan vara förvirrande ibland - allting är ju precis som man vill ha det. Stilrent och enkelt.

Läs mer om Wordpress här:
https://www.wordpress.org

Nu tycker jag det inte är förvirrande men jag kommer ihåg första gången jag försökte. Då var det sidor hit o dit o man kom inte alls dit jag tänkte först då jag tröck på en länk.

Men nu när jag försökte mig på det igen var det annorlunda, nu bara "fungerade det".

Medlem sedan okt. 20001 285 inlägg

eller så hackar man till en egen blog .. min tog 48 timmar att göra och är lika bra som wordpress & vad de heter.. inte så svårt

Tack för tipsen!

* Ny fundering - detta med skins, är det så att säga ett exempelskal/en mall att utgå från? Var hittar jag alla dessa?

Knacka en egen blogg vore förstås kul, men njaa, jag är skeptisk... även om jag säkert skulle kunna lära mig det så känns det inte värt mödan. Och 48 h utgår ju rimligen från en person som redan kan en massa - jag kan INGENTING, och då måste det handla om mångfalt den tiden.

Gör nytt försök: Någon som kan bedöma jx.se:s färdiga bloggpaket?

De webbhotell som ni rekommenderat här, vad är det konkret som de har som billigare saknar? Eller är det främst driftsäkerheten som skiljer dessa från billigare diton?

themes/skins
http://themes.wordpress.net/

Kanon! Tackar!

* Ännu ingen som har några tankar kring jx.se:s färdiga bloggpaket?

* Och, det här med webbhotellen... om vi tar web10.se som exempel, vad är det som de saknar/brister kring, jämfört med de som rekommenderats här i tråden?

Tackar!

Nu är jag igång igen, med alla mina frågor. :q

NU börjar det röra på sig, lite på allvar. Jag drog iväg lite funderingar till jx.se, och nu trillar så sakteliga pusselbit för pusselbit på plats. Plötsligt känns det som att jag kan ha hittat en lysande gyllene medelväg, för mig som latmask/okunnig. Dock behöver jag lite tankar kring detta, feedback på ifall jag tänker rätt, och på ifall jag missar något.

* jx.se har en renodlad bloggtjänst, för endast 10:-/månad.

* Tjänsten bygger på WordPress, som man når via dem, i fullversion.

* Jag kan registrera ett domännamn som jag sedan kopplar till bloggen.

* Jag kan koppla min mail till det domännamn jag har skaffat mig.

* Jag får tillgång till webmail.

* Jag kan utan problem, om jag i framtiden skulle vilja eller behöva, lägga över bloggen till en renodlad webbhotellplats hos dem.

* Det ingår 50 Mb utrymme.

* Ingår 5 Gb trafik.

Nu undrar jag, finns det någon nackdel för mig med att köra på den här lösningen, utifrån mina tidigare listade önskemål, jämfört med att skaffa mig en fullvärdig webbhotellplats och därifrån installera och på egen hand driva en blogg över WordPress?

Och, är det något jag missat? Något mer jag bör tänka på?

Utifrån mina kunskaper och det jag för stunden kan överblicka känns detta fullkomligt oslagbart, men det kanske är för bra för att vara sant. SUPER om någon/några kunde ge mig lite feedback på mina tankar.

STORT tack på förhand!!

Medlem sedan apr. 200312 679 inlägg

Hade jag varit i din sits hade jag helt klart skött allting själv. Det vill säga; registrerat mig på ett webhotell, köpt utrymme och plats på en server som stödjer PHP (som Wordpress körs på) och sen tankat hem och installerat Wordpress själv. Det är inget avancerat. Kan man öppna filer i notepad så är saken klar.

Jag hade nog siktat in mig på en plats på aleborg.se. Driftsäkert och bra service - enligt användarna. Självklart kan du registrera ett eget domännamn samtidigt som du köper in dig på aleborgs webhotell.

:bire

Medlem sedan feb. 20001 861 inlägg

hell-man skrev:

Nu undrar jag, finns det någon nackdel för mig med att köra på den här lösningen, utifrån mina tidigare listade önskemål, jämfört med att skaffa mig en fullvärdig webbhotellplats och därifrån installera och på egen hand driva en blogg över WordPress?

Det enda är väl hur mycket du kan "customisera" bloggen, men det är ju bara att ställa lite konkreta frågor till jx.se, de om någon bör ju kunna svara på det!

jx.se verkar sköta sig bra och 10:- i månaden är ju rätt svårt att slå.

Kanon! Tack för råden. Vad gäller möjligheterna att med jx.se:s verktyg "customisera" bloggen så har jag fått bekräftat att det är precis lika goda möjligheter som ifall jag själv drivit en WordPress-blogg. Jag har svårt att bestämma mig, men det är förbaskat lockande att nappa på jx.se:s koncept. Det är klart att det vore kul att vara din alldeles egen, till 100 %, men är det värt jobbet? Särskilt med tanke på att jag kan ta det efterhand.

Medlem sedan nov. 20041 189 inlägg

silfver skrev:

Hade jag varit i din sits hade jag helt klart skött allting själv. Det vill säga; registrerat mig på ett webhotell, köpt utrymme och plats på en server som stödjer PHP (som Wordpress körs på) och sen tankat hem och installerat Wordpress själv. Det är inget avancerat. Kan man öppna filer i notepad så är saken klar.

Jag hade nog siktat in mig på en plats på aleborg.se. Driftsäkert och bra service - enligt användarna. Självklart kan du registrera ett eget domännamn samtidigt som du köper in dig på aleborgs webhotell.

Tjabba Danne,

håller med dig om att det vore snyggare att ladda hem och installera själv. Men jag håller inte riktigt med dig om webbhotellet (inte för att jag vill stöta mig med aleborg på forumet), men det verkar oerhört dyrt för inte speciellt mycket.

Själv använder jag crystone.se. Det kostar 348 kr + 69 kr registrering av domän första året, exkl. moms, varefter det kostar 700 om året exkl. moms. För det får du en MySQL 5 (fem!) databas som har stöd för en massa godis som tex. stored procedures, transactions osv. 100 MB. Du får även 3 GB utrymme på webbservern, och en support som är öppen helt gratis vardagar 08.00-23.00 och helger: 09.00-16.00.

Min sida, haf.se ligger på dessa servrar och är väldigt snabbladdad - jag lyckades ladda in den via GPRS i sjöbo (typ landet), medan tex. google tog för lång tid på sig för att svara ;). (då gick det typ 2-4 kb/s)

Så det är relativt billigt med bra support. Köpte precis två till domännamn där. De har även ett verktyg för att snabbt sätta upp en sida och webbshop som ingår i priset. Till detta är det ju enkelt att själv installera din blog genom att ladda upp filerna på servern och sätta några variabler som tex. mail, smtpserver och lite inställningar. Ring 08-506 77 150 om du har några frågor om deras tjänst.

Nä, jag är inte utsänd från dem, men jag tycker att de har behandlat mig bra. Bland annat att de uppgraderade ASP.Net 1.1 till 2.0 när jag bad om det och för att de har MySQL 5 istället för 4.x som är så vanlig. Utrymmet på servern är också helt OK.

Medlem sedan mars 200648 inlägg

Jag kör Wordpress på Web10 och det funkar utmärkt. De är snabba på att ge svar och service också. Behövde dock byta från Windows till Linux hos dem för att få allt med å, ä och ö att fungera som det skulle.
Har du väl fått igång Wordpress (håller med om att det är lite meck, men det är inte svårt, mycket hjälp finns på wordpress.org) är det hur enkelt som helst. Helt klart värt tiden/besväret det tar att installera det!!!

299 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
127 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
169 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
126 ms — ändringar (db)