aleborg.se, jx.se eller neno.se och kör Wordpress. Punkt slut.
Hejsan!
Jag går i "bloggtankar", men är, ytterst milt uttryckt, novis på området. Mina erfarenheter sträcker sig till att en gång i forntiden ha snickrat bisarrt fula och enkla hemsidor med FrontPage. Rent generellt är jag väl ganska brett allmänkunnig kring datorer och Internet - brukar lära mig rätt snabbt och lätt, när jag liksom "kickas igång", men ett aber är att jag är hysteriskt usel på engelska.
I alla fall. Följande har jag tänkt mig/har önskemål om att genomföra:
* En egen blogg, inte någon som använder sig av någon av alla de gratis bloggtjänster som finns.
* Fri från reklam eller annat lullull (som jag inte själv väljer att placera
där).
* Eget domännamn (en .se-sådan).
* Tillgång till egen mail, kopplad till domänen/webbhotellet.
* Gärna möjligheter till webmail.
* Att bloggen är enkel att redigera/skriva i, från vilken dator som helst.
* Ett bra system för att kunna ta emot kommentarer till inlägg på bloggen.
* Ganska stor frihet att utforma bloggen, i funktioner och i layout (skulle t.ex. gärna vilja ha en meny-/knapprad under själva "huvudblaffan", i övrigt är det i stort tänkt som det klassiska "bloggstuket").
* Möjligheter till kategorisering av inlägg.
* Hygglig driftsäkerhet, men det är inte hela världen om den går ner typ en gång varannan månad en liten stund.
Då har vi alltså kommit till hur detta ska förverkligas... :
* Jag har kikat runt, och trillat över WordPress. Framstår ju som enkelt att använda när man läser folks kommentarer om det, men min hittills endast ytliga kik på det gjorde mig helt matt. Är detta modellen för mig? I så fall, hur lätt/svårt är det? Och var/hur lär jag mig bäst? Eller, rekommenderas någon annan lösning?
* Webbhotell, vilket rekommenderar ni mig där (priset viktigt, men inte avgörande - säg att det är 60-40 i matchen Pris vs Kvalitet)? Och vad bör jag tänka på? Har rekommenderats web10. Några erfarenheter av det?
* Och, klarar web10 de önskemål jag listat ovan?
* Var/hur registrerar jag bäst min .se-domän?
* Andra saker ni tycker att jag bör göra/tänka på?
STORT tack för ALL hjälp, stor som liten sådan. Varje pusselbit tas tacksamt emot!
Tack på förhand!
/L