webForumDet fria alternativet

Filmdatabas - plattformsval? (Filemaker??)

Webbutveckling

2 svar · 455 visningar · startad av sybariten

Medlem sedan apr. 200619 inlägg
Frågan#1

Behöver göra en dabatslösning för att lagra filmer i, och beställaren ser gärna att vi använder Filemaker till en början.

Min egna (önskvärda) approach var att bygga ett webgränssnitt, som använder Python CGI för att kommunicera med en mySQL databas. Jag vet nu inte riktigt vilken väg som är bäst att gå.

Det handlar om att lagra en massa filmer i en databas, och att kunna fortlöpande ändra information om dem i ett slags loggbok, vem som har lånat den för tillfället eller om den är tillbakaskickad till filmbolaget. Jag ser gärna att systemet kan utvecklas.

Min fråga handlade ursprungligen om hur Filemaker är när man vill göra en klient/server-grej. Jag har läst runt lite nu och det verkar som att en standard bonnversion av programmet inkluderar en simpel webserver. Hur sidorna ser ut sen för slutanvändaren har jag dock ingen aning om.

Hur hade ni argumenterat i den här frågan? Att snabbt kunna få igång en databas över ett nätverk är helt klart ett värde i sig, på samma sätt som skalbarheten och utbyggnadsmöjligheter är ett värde.

Medlem sedan juni 20006 031 inlägg

Vet företag som använder php för kommunikation med filemaker. Är det ett alternativ?

Medlem sedan apr. 200010 782 inlägg

använde tidigare http://www.powermovielist.com/ det har mer eller mindre alla funktioner man behöver(om man nu inte vill skapa ett eget)

257 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
122 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
123 ms — ändringar (db)