webForumDet fria alternativet

Utveckla webbapplikationer för att köra på en OS X Server

Webbutveckling

4 svar · 364 visningar · startad av Addeladde

Medlem sedan jan. 20013 406 inlägg
Frågan#1

Hej

Finns det några webbprogrammerare som bygger webbaplikationer som: e-handel, tidsrapportering m.m. som driftas på OS X server?

Är det PHP/CGI/JAVA man är låst till eller funkar många andra ramverk som .net också?

Vad är det vanliga för företag som endast kör på mac datorer och även vill hålla sig till mac på serversidan.

Någon som har erfarenheter?

Medlem sedan maj 20012 237 inlägg

Apple har WebObjects. Ett Java-baserat ramverk som t ex iTunes är gjord med.

Annars kan du ju använda flera ramverk som finns: EJB, Struts osv osv.

.NET fungerar "egentligen" bara på Windows men det finns portningar som typ mono iaf till Linux, säkert även för Mac OS X.

Med Mac OS X > 10.4 så kan man även köra med Java 5.0.

Medlem sedan nov. 20041 740 inlägg

Jag jobbar en hel del mot OS X, och jag föredrar PHP eller Ruby on Rails för utvecklingen. .Net har jag inte tittat åt alls, jag vet inte ens om det är möjligt.

Jag vet att det har funnits vissa prestandaproblem med tidigare MySQL-versioner och Mac OS X, det kan vara värt att kolla upp om du ska köra lite mer resurskrävande applikationer.

En fördel med att utveckla i PHP eller Rails är att du kan välja att drifta på i stort sett vilken plattform som helst om du skulle upptäcka prestandaproblem på en av plattformarna.

Medlem sedan juni 20008 205 inlägg

Addeladde skrev:

Vad är det vanliga för företag som endast kör på mac datorer och även vill hålla sig till mac på serversidan.

Mac är ju egentligen bara vanlig Unix, vilket innebär att man kör typ allt förutom dotnet. Vad man väljer är väl efter tycke och smak, men Java är det dominerande. Det ska inte vara några problem att hitta webbapplikationer som funkar bra under OSX. Så länge de lirar med Apache så.

Själv sitter jag och utvecklar Java (JSP/Struts) och ibland nåt enstaka PHP-hack under Mac. Det är ungefär precis som att sitta under Linux och utveckla, bortsett från att datorerna man använder ser mycket fräsigare ut. :)

Medlem sedan aug. 20003 575 inlägg

Kika på http://jxp.sourceforge.net/ :)

266 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
129 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
134 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
129 ms — ändringar (db)