webForumDet fria alternativet

Forum helt utan tabeller?

Webbutveckling

12 svar · 888 visningar · startad av Mudvillager

Medlem sedan mars 200613 inlägg
Frågan#1

Har precis börjat lära mig PHP och MySQL och har en fråga som jag vill ha besvarad innan jag börjar göra mitt eget forum.

Är det möjligt att bygga upp ett forum helt utan tabeller? Alltså enbart divar och css (utöver PHP och MySQL då).

Vore tacksam för ett snabbt svar.

Medlem sedan sep. 200542 inlägg

http://www.punbb.org/ är väl inte HELT utan tabeller men designen bygger iaf inte på dem.

tyvärr duger inte nästan, hehe. jag har nämligen tabellskräck!

Medlem sedan feb. 2000438 inlägg

Naturligtvis går det... Det beror ju lite på hur du har tänkt att visa saker och ting. Visar man data som passar bäst i tabulerat format (som webforum) är det ju tables som ska användas. Vanilla bygger istället på nästlade listor men visar å andra sidan informationen på ett annat sätt.

Tabellskräck som går för långt kan leda till divitis, och det är också otäckt :).

Medlem sedan aug. 20039 340 inlägg

Varfor?? Tabeller ar ett utmarkt verktyg for data som presenteras i tabellform, t ex en lista med anvandare. Det gar visserligen att fa divar att bete sig som tabellceller, men det kanns som att ga over an efter vatten.
anvand tabeller, men till annat an design!

Finns det inte några forum out there som kör enbart med divar? I s f länka gärna.
Skulle vara kul om ni kunde lista det negativa med att göra ett forum helt utan tabeller och listor.

Medlem sedan aug. 20011 346 inlägg

Mudvillager skrev:

Finns det inte några forum out there som kör enbart med divar? I s f länka gärna.
Skulle vara kul om ni kunde lista det negativa med att göra ett forum helt utan tabeller och listor.

Om du kollar igenom dom svar du redan fått så ska du se att du kommer på något ;)

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

Mudvillager skrev:

Ingen lista, utan två bilder på hur det kan se ut med tabeller respektive listor för en och samma sak. DH-fallet är gjort med tabeller. WF-fallet med div. I WF-fallet hamnar ikonen vid övre kanten av fältet. I DH-fallet hamnar den i mitten, som den ska, och som det förmodligen är tänkt även i WF-fallet (de använder i alla fall vertical-align: middle). Varför det skiljer sig så, vet jag ej. Men i det här fallet är det i vart fall uppenbart att tabeller tjänar bäst för att uppnå syftet rent designmässigt. Det kan vara annorlunda i andra fall.

dh.pngwf.png
Medlem sedan aug. 20039 340 inlägg

Mudvillager skrev:

Rent almant galler det att data som presenteras sa att man vill att varje kolumn och varje rad ska vara lika stor inte gor sig bra i div-form. Titta pa denna sida: http://www.webforum.nu/memberlist.php
Om man skulle anvanda div'ar sa skulle antingen olika kolumner bli olika breda, sa att lanken till hemsidan t ex hamnar pa olika stallen viddmassigt. Eller sa skulle hojden kunna variera sa att en anvandares namn glider ifran dennes ovriga detaljer.
Det finns olika hack for detta. T ex kan du anvanda divar med absolut storlek, men detta kan gora sa att information doljs eller att sidan ser konstig ut i for sma fonster. Eller sa kan du satta vissa CSS-attribut sa att div'ar beter sig som tabeller, se ovan.
Som sagt, var inte radd att anvanda tabeller dar det fakniskt behovs!

nitro2k01 jag kommer ju limita alla kolumners textlängd (är det via javascript eller direkt i MySQL man gör det) utom själva tråden och den kommer ju autoexpanderas så som på en av mina testsidor (texten på sidan är bara dummy och ni får ursäkta det hemska färgvalet :)).
så jag ser fortfarande inga nackdelar med det men ni får jättegärna lista mer saker som skulle försvåra det för mig.

ps. ja jag är en envis jäkel :D

Medlem sedan mars 20025 907 inlägg

Tråden flyttas från PHP!

Medlem sedan dec. 20042 245 inlägg

Du har fått det hela lite om bakfoten tror jag. Anledningen man inte bör använda tabeller för layout är att de aldrig var tänkta för layout utan för tabulär data. Divar är per definition semantiskt neutrala. Teoretiskt sett skulle du kunna ta bort alla divar och dokumentet har fortfarande samma innebörd. Om du endast har divar och inget annat har du missat själva syftet med HTML eller märkspråk i allmänhet. Syftet med märkspråk är just att binda betydelse (semantik) till text; "det här är en rubrik, det här är en lista, det här är en tabell", osv.

Du bör inte använda divar för tabulär data därför då tappar innehållet relationen till varandra. Det är som att använda:

<div class="heading">Rubrik</div>
<div class="paragraph">Ett stycke med text.</div>

...istället för:

<h1>Rubrik</h1>
<p>Ett stycke med text.</p>

Det första exemplet är meningslöst. Webbläsare eller assisterande teknologier kan med det andra exemplet låta användaren navigera mellan rubriker eller skapa en innehållsförteckning av dokumentet (baserat på H1-H6).

Samma gäller tabulär data. Med en riktig tabell kan du ta en datacell och programmatiskt hitta dess tabellrubriker. Det är kritiskt bland annat för personer med nedsatt syn och använder en skärmläsare till hjälp.

Se även Bring on the tables av Roger Johansson.

Ah ok, hade inte en aning om att det hjälpte de med nedsatt syn. Kanske bäst att jag inte ger mig in på den vägen after all då!

256 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
125 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
125 ms — ändringar (db)