webForumDet fria alternativet

e-handel & kreditkorts verifiering

Webbutveckling

4 svar · 358 visningar · startad av CatZ

Medlem sedan jan. 20022 440 inlägg
Frågan#1

Det finns säkert massor med folk som kan det här. Jag har skapat en liten e-shop med ett par produkter som vi så småningom ska sälja. Jag har absolut ingen erfarenhet av e-handel och mina frågor är:

• Hur mycket måste jag förbereda själv? (tänkte på formulärfält)
  • Vad kommer jag få svårt med när jag syr ihop det hela?
  • Hur fungerar verifieringen? (formuläret lokalt och verifikation över https?)
Medlem sedan juni 20003 076 inlägg

Först och främst så finns det flera tusen olika betaltjänster, själv har jag jobbat med https://www.telluspay.se och har dessa erfarenheter. :)
1. Tänk dig fälten på en faktura: produkt1 antal1, pris1, produkt2, antal2, pris2 osv., moms, frakt, totalsumma, personuppgifter.
Du måste nog välja betaltjänst först och titta på obligatoriska fält sedan men dessa ingår nog på de flesta.
2. Du bör inte få några större problem, det finns ingen speciell detalj som skulle vara svårare att få ihop än någon annan.
3. Med all sannolighet så kommer besökaren att bli ivägskickad till betaltjänstens server när han ska knappa in sitt kortnummer, efter han gjort det så skickas han tillbaka till din webbshop igen. Vilken sida besökaren ska komma tillbaka till anger du hos betaltjänsten.
Du kan också sköta allt på din server men då måste du ha ssl-certifikat på den.

Medlem sedan jan. 20022 440 inlägg

Ok så i princip skapar jag en sidan här och publicerar den hos tjänstens server så allting ser lika ut och sedan skickas kunden tillbaka till mig då?

Medlem sedan juni 20003 076 inlägg

I fallet telluspay så: Japp, om du vill! Man kan välja deras mall eller göra en egen och upload till deras server. Du kan även uploada css-fil för designen.

Jag har inte testat nån annan betaltjänst men de funkar nog lika i stort så om du väljer att använda tellus så får du en inloggning där du sköter alla url:er, logo, css mm.
Du får där också statistik på alla köp som skett och inte skett (om kunden t.ex. inte har pengar på kontot).

Medlem sedan nov. 20041 740 inlägg

Ett råd är att ta in offerter från några olika leverantörer. Det kan skilja en hel del i pris, och framför allt i vilka tekniska möjligheter de erbjuder.

262 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
119 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
133 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
126 ms — ändringar (db)