webForumDet fria alternativet

Administrering av www-sidor, hur mycket ska jag ta betalt?

Webbutveckling

6 svar · 688 visningar · startad av jme

Medlem sedan maj 20012 237 inlägg
Frågan#1

Hej.

Ni som har skapat websidor åt företag. Ungefär hur mycket vågar man ta för enklare administrering av sidorna. Det handlar mestadels om att eventuellt lägga till nya html-sidor, uppdatera text, mindre modifieringar av bilder (skalning och klipp) osv.

Inga nya funktioner direkt.

Företaget kommer antingen vilja ha ett kontinuerligt kontrakt (x antal uppdrag av viss sort per månad) eller så fakturerar jag företaget uppdragsvis.

Dock lutar det mest åt få uppdrag på x antal timmar.

Medlem sedan juni 20019 024 inlägg

Hur mycket vill du ha betalt?

Medlem sedan apr. 20067 inlägg

jme skrev:

Hej.

Ni som har skapat websidor åt företag. Ungefär hur mycket vågar man ta för enklare administrering av sidorna. Det handlar mestadels om att eventuellt lägga till nya html-sidor, uppdatera text, mindre modifieringar av bilder (skalning och klipp) osv.

Inga nya funktioner direkt.

Företaget kommer antingen vilja ha ett kontinuerligt kontrakt (x antal uppdrag av viss sort per månad) eller så fakturerar jag företaget uppdragsvis.

Dock lutar det mest åt få uppdrag på x antal timmar.

Beror på hur stort företaget är och hur mycket de skulle kunna tänka betala, bre ut på det så mycket så möjligt, för din egen skull. Det är din tid som upptas och din möda! ;)

Då jag inte hunnit göra så många www-sidor åt kunder så har jag inga riktiga ramar att gå efter. Visst kan jag bestämma mig över ett visst pris men då kan jag sätta ett för högt eller för lågt pris. Givetvis så är varje projekt unikt och kan prissättas efter det men jag skulel gärna vilja veta vad som ses som ett lämpligt konsultarvode för enklare administrering av www-sidor.

Medlem sedan apr. 20067 inlägg

jme skrev:

Då jag inte hunnit göra så många www-sidor åt kunder så har jag inga riktiga ramar att gå efter. Visst kan jag bestämma mig över ett visst pris men då kan jag sätta ett för högt eller för lågt pris. Givetvis så är varje projekt unikt och kan prissättas efter det men jag skulel gärna vilja veta vad som ses som ett lämpligt konsultarvode för enklare administrering av www-sidor.

ja det är sant, projektet måste ju prissättas efter hur lay-outen och hur välanpassad och hur välanvänd den kommer vara.

*sorry att det inte hjälpte :OO

lycka till! skulle gärna vilja se hur din lay-out kommer att se ut!
använde du dig utav dreamweaver eller med anteckningar?

Medlem sedan juni 20019 024 inlägg

Konsultarvoden kan variera allt från 500 till 1 500 kr per timme.

Men det säger absolut ingenting och är inget vettigt sätt att prissätta. Prissätt för det du levererar i stället.

Du kan läsa mer här: Ta inte betalt per timme, ta betalt för det värde du ger

xannax: sidorna är redan publiserade (https://www.mildola.fi) och nu handlar det om framtida ingrepp på sidorna. :D

Sidorna är skapade med TextPad. Dreamweaver har jag bara testat.

Pace:

En bra artikel. Har läst den förr men kom inte att tänka på det nu. Då det för närvandarde handlar om mindre uppdateringar av sidorna (inga nya funktioner) så tycker jag att timbaserad fakturering passar bättre.

Ifall de senare vill ha nya funktioner så ger jag dem ett fast pris för de funktioner.

300 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
163 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
134 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
163 ms — ändringar (db)