webForumDet fria alternativet

Vad ska jag göra om någon "rippat" min design?

Webbutveckling

28 svar · 1 961 visningar · startad av lillebror

Medlem sedan apr. 20041 597 inlägg
Frågan#1

Hej,

Efter att jag varit bort i knappt en vecka så hade jag ett meddelande i inkorgen när jag kom hem med ett tips om en sida som såg väldigt lik min egen (http://www.flygfyren.nu).

Jag kollade upp sidan och insåg att sidan är min sida upp idagen både vad gäller struktur/design/kod. Jag har kontrollerat källkoden på sidan och namn på klasser/divar överenstämmer helt med de jag har. Det kan inte vara en tillfällighet?

Vad skulle ni göra i min situation?

Medlem sedan jan. 2003737 inlägg

Maila herrn eller damen som har sidan med information om copyright och att du anser att sidan liknar din och be dom ta bort den.
Inga hot däremot (jag går till polisen/jag stämmer dig bla bla), skriv att du kommer vidta åtgärder om designen finns kvar efter 2006-xx-xx

Medlem sedan apr. 200010 782 inlägg

vilken är sidan som "taget" din design?

Denna...

http://www.labutb.falun.se/t3/t3chjan/labutb/index.php

Fick tipset av en här på wF!

Jag har även kontrollerat källkoden och kunnat konstatera att den överrenstämmer med min struktur helt och hållet. Namn på klasser/divar är också exakt lika. Det kan inte vara en ren tillfällighet.

lugnetsdataavdelning.jpgflygfyren01.jpgflygfyren02.jpg
Medlem sedan feb. 20005 891 inlägg

Heh, och han har en tråd här också:

http://www.webforum.nu/showthread.php?t=140654

Någon mer som håller med mig om likheten?

Medlem sedan okt. 2004186 inlägg

Väldigt likt trots att han ändrat lite här och där.

Säkert en slyngel som gjort sidan som ett skolprojekt, ta kontakt med skolan och kräv en mindre ersättning samt att dom tar bort sidan eller kräv en lite större ersättning och då får sidan vara kvar.

Tror inte att dom vill bli anmmälda

Glöm inte att spara koden samt bilder ifall han går in och ändrar.

Jag har kontaktat vederbörande och fått svar. Nu är saken utagerad. Sidan kommer tas bort.

P.s. Jag tog screenshots och sparade kod som bevis...

Medlem sedan jan. 20023 327 inlägg

lillebror skrev:

Någon mer som håller med mig om likheten?

Instämmer! Alldeles uppenbart att utgått från din sida som bas och sedan bara gjort småändringar. Tycker absolut inte det är okej att ta all kod och sedan bara ändra backgrundsfärg etc. Ren stöld enligt mig!

clovec - annan tråd skrev:

jag har väll inte direkt snott av den, bara hämtat enormt mycket inspiration ifrån den just för att jag tyckte att den var snygg och för att min uppdragsgivare ville ha en liknande sida..

Med detta resonemang skulle jag kunna köpa ett hundratal volvo-bilar som är blåa till färgen, måla om dessa till röda, byta till andra fälgar och sedan säga att detta är mitt egna bilmärke?

Nu har vederbörande gjort om sidan, marginellt enligt min tycke. All källkod ser precis likadan ut som den gjorde innan. Jag kan klart och tydligt se att den kommer från min sida.

Så här ser hans omgjorda sida ut nu...

Vad tycker ni?

lugnetsdataavdelning_02.jpg
Medlem sedan feb. 20002 300 inlägg

lillebror skrev:

Nu har vederbörande gjort om sidan, marginellt enligt min tycke. All källkod ser precis likadan ut som den gjorde innan. Jag kan klart och tydligt se att den kommer från min sida.

Så här ser hans omgjorda sida ut nu...

Vad tycker ni?

Strukturmässigt ser den ut som en miljon andra sidor på nätet.

Medlem sedan okt. 2004104 inlägg

Jag vet inte ens hur man rippar en sida.

Medlem sedan apr. 20007 588 inlägg

En liten lattjolajbans-sida ihopsatt av en gymnasieelev kan inte räknas som något särskilt stort ingreppet i den eventuella upphovsrätten.

Ledordet är (som alltid) i diskussioner likt denna: Verkshöjd.

Medlem sedan apr. 20007 588 inlägg

Compusa skrev:

Med detta resonemang skulle jag kunna köpa ett hundratal volvo-bilar som är blåa till färgen, måla om dessa till röda, byta till andra fälgar och sedan säga att detta är mitt egna bilmärke?

Ja visst, det kan du göra. Det finns många bilförädlingsföretag som gör i princip just detta, tar lyxiga bilar och hottar upp dom ännu mer och säljer dom under sitt märke. Grymt dålig liknelse, du får jobba lite mer på retoriken.

Medlem sedan maj 20007 492 inlägg

coolsteffa skrev:

Jag vet inte ens hur man rippar en sida.

Jag uppmanar dig till att lära dig!

Medlem sedan okt. 2004104 inlägg

Okkido skrev:

Jag uppmanar dig till att lära dig!

Varför?

Medlem sedan juni 200454 inlägg

Det var nog lite väl likt i början ja :)

Men nu tycker jag att det är helt okej! Nu är den inte lik din sida på något vis.
Den har dock ett upplägg på sidan som liknar din sida, men å andra sidan så finns det många många sidor på nätet som har liknande struktur.

Kul att det redde ut sig!

Har aldrig råkat ut för detta förut så det är svårt att veta hur man ska tacka det hela :) För min del är det utagerat.

Medlem sedan maj 20031 472 inlägg

Jag tycker det är helt ok att kopiera folks ideer. Alltså upplägg och design är ok att efterlikna men inte kopiera.

Jag har inget emot att man man låter sig inspireras av andras sidor men när jag upptäcker att så gott som samtlig kod är kopierad rakt av känns det inte vidare kul!

253 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
126 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
124 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
125 ms — ändringar (db)