webForumDet fria alternativet

Från tabeller till Div?

Webbutveckling

4 svar · 464 visningar · startad av medialabs

Medlem sedan mars 20023 686 inlägg
Frågan#1

Hej!

Håller nu på med en översyn av min webbplats, https://www.securityfocus.se och göra sidan mer "Tillgänglig" för människor med funktionshinder. Och en av de stora problemen är ju upplägget av sidan. Den använder sig av tabeller, någon som jag har använt mig av myyyycket. Men läst några intressanta artiklar om DIV-taggar och dess möjligheter att styra sidan genom css+div:ar.

Någon som kan ge mig en knuff på vägen och ge mig nått att börja med. Förstår att detta kommer att ta tid. Men, nu ska tabellerna bort!

Medlem sedan dec. 20042 245 inlägg

Jag brukar kopiera all text på sidan och klistra in i min textredigerare, så du blir fri från all märkkod. Sen märker jag upp vad som är vad med HTML: rubriker med <h1>-<h6>, stycken med <p>, listor med <ul>, kontaktinformation med <address>, citat med <blockquote>, osv. Du kan också lägga tillbaka länkarna, och under tiden tänka på länktexten (förstår man vart man kommer om man följer länken?). Inga <div>ar än.

[ins] Just ja, här kontrollerar jag även alternativtext för bilder. Utan själva bilden, går det att uttrycka samma sak i text? Jag skriver den texten, och sen lägger jag in det i alt="". [/ins]

Därefter flyttar jag om nödvändigt om innehållet så det kommer i logisk ordning; tex huvudinnehållet före navigeringen.

Nu har du förmodligen ett dokument som är relativt tillgängligt (ur märkkodssynvinkel), men det kanske ser lite trist ut. Nu är det dags att lägga in CSS. Vid behov kan du strukturera upp sidan med <div>ar.

Medlem sedan juni 2000114 inlägg

Här är en mycket intressant artikel i ämnet:

http://www.sitepoint.com/article/tables-vs-css

Medlem sedan apr. 20003 174 inlägg

Tråden flyttas från HTML, XHTML & CSS.

mvh Palle
Moderator webForum

Medlem sedan mars 20023 686 inlägg

tackar för länktipsen!

253 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
124 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
126 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
122 ms — ändringar (db)