webForumDet fria alternativet

Utvecklingsarbete vs uppdateringsarbete

Webbutveckling

5 svar · 545 visningar · startad av Fia

Medlem sedan apr. 20042 994 inlägg
Frågan#1

Hur är det egentligen, alla ni som jobbat med att göra hemsidor till företag, organisationer och liknande. Sitter ni och uppdaterar innehållet sen också, nyheter och liknande, eller läggs det ansvaret på någon annan när hemsidan är färdigställd?

Medlem sedan juni 20034 013 inlägg

De flesta brukar ju vilja ha ett admin-gränssnitt nuförtiden så de kan göra det själva.

Medlem sedan juni 20006 031 inlägg

Uppdatera får dom göra själva.

Som tydal säger så är det admin-gränssnitt som gäller. Jag sysslar nästan uteslutande med just den biten nuförtiden just för att slippa uppdatera deras sidor.

Medlem sedan maj 200010 687 inlägg

Att agera webmaster är knappast något en utvecklare sitter och gör.
Själv jobbar jag med utveckling/vidarutveckling av ett CMS-system. Just för att våra kunder ska kunna sköta uppdaterandet själva.
Vissa kunder behöver dock hjälp, men då brukar det vara en designer som får hjälpa dem.

Medlem sedan apr. 20042 994 inlägg

Åhå.. så, köper man in ett admin-gränssnitt åt dem eller gör man ett själv? Gör man likadant med "små" hemsidor? Berätta mera! :)

Medlem sedan juni 20006 031 inlägg

Jag gör gränssnittet själv.

T.ex gjorde jag ett "veckans meny" skript åt en restaurang för ett tag sen.
I gränssnittet kunde dom fylla i menyer för hela året sen kände skriptet själv av vilken vecka det var och rätt meny visades för besökarna.

Har även gjort sånt till företag som kanske uppdaterar 2 ggr/år.

Håller för närvarande på med ett åt ett taxibolag där bokningar mm ska ske via webben. Det är förvisso ett betydligt större jobb, med statistik m.m.

249 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
120 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
123 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
122 ms — ändringar (db)