webForumDet fria alternativet

Finns det någon med GIS-kompetens på wF? Behöver råd.

Webbutveckling

82 svar · 5 990 visningar · startad av lillebror · sida 4 av 5

Frågan, av lillebror

Hej, Jag håller på med ett GIS-projekt och står inför en rad beslut. Hela detta område är väldigt nytt för mig varför jag känner att jag behöver rådfråga någon med större kunskap än vad jag har. Frågorna rör vilken tekniklösning som är mest lämplig samt för det jag ska göra samt vilket kartunderlag/koordinatsystem som är smidigast att använda sig av kopplat till det. Har så här långt varit i kon

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan nov. 200635 inlägg

Mapserver

Lilja!
Hurdå shapefiler? hur går du tillväga?
Hur lägger du dina shapefiler i servern?

Medlem sedan juli 20041 183 inlägg

coolamerboy skrev:

Lilja!
Hurdå shapefiler? hur går du tillväga?
Hur lägger du dina shapefiler i servern?

Om du installerar GMap-nåt exemplet så används ESRI Shapefiler där. I en av filerna finns det något som liknar det jakobN beskrev den 29/4. Men istället för att koppla till en PostgreSQL-databas med Postgis tillägget kan du använda dig av Shapefiler som innehåller samma sorts data.

Jag har fått min data av Stadsbyggnadskontoret i Jönköping eftersom jag gör mitt examensarbete där. Jag tror dock att du kan få samma sorts data av din kommun om du bara tar kontakt med dem. Kommunens anställda är anställda av dig och indirekt är det du som betalat för kart-datan med din skatt.

Därför kommer applikationen jag håller på att trixa med vara helt gratis att använda. Kommuninvånarna har redan betalat för det...

MapServer

Hej Lilja!
Tack för informationen men jag är fortfarande lite "lost"!
Med (GMap) menar du då den som innehåller MS4W väl eller? Den har jag installerat. ESRI Shapefiler som där det är de som ligger under "data" väl?

Du skrev att "i en av Esri shapefilerna finns det något som liknar det jakobN beskrev den 29/4. Men istället för att koppla till en PostgreSQL-databas med Postgis tillägget kan du använda dig av Shapefiler som innehåller samma sorts data."
Jag är ledsen men, förstår inte vilken shapefil du pratar om!!!
Vilka shapefiler är det som innehåller samma data?
Jag har fått data för Haninge karta som jag vill lägga i servern då, men shapefilerna för kartan ska jag lägga in de under "data" eller?

Förstår jag strukturen rätt så kommer jag att kunna visa Haninge kartan på mapservern som du gjorde, men det gör jag tyvärr inte!

Har du installerat gmap exemplet som finns färdigkompilerat på mapservers hemsida? Det finns instruktioner om hur du installerar den i

\apps\gmap\docs

I mappen data finns som sagt shape-filerna. Är det sådana du har fått av Haninge??

I mappen htdocs finns det åtminstonne 3 olika filer du skall kolla på.

1. I filen gmap75.map finns information om de olika lagren och andra grundläggande inställningar. Bla. finns det en inställning som säger
SHAPEPATH "../data"

Den säger vart MapServer skall leta efter shapefiler. Kolla lite längre ner under

# Start of layer definitions

Där ser du hur lagrena defineras. Det är ett lager per shape-fil. Eller vad man nu ska säga. Det är 3 olika shape-filer per lager. Om man behöver alla 3 vet jag inte riktigt. För att få reda på vad som skall stå på EXTENT kan du använda en shape-file läsare och kolla vad den använder för värden. Det handlar om vart kartan finns i förhållande till resten av världen.

Kolla sedan på filerna gmap75.inc och leta efter ordet roads, rails och liknande som är namnen på lagrena som redan finns. Där sätts om lagret skall synas från början. Ta bort dem som redan finns och ersätt med egna namn (samma som på shape-filerna och som du angav i gmap75.map).

gmap75.phtml skapar sidan och ändrar utseendet på HTML-nivå. Där finns HTML-kod för lagrena till vänster som d bör ändra för att passa dina egna behov.

Om du får gmap-exemplet att fungera är detta det enda du behöver göra för att få det till att fungera själv.

mapserver

Nu har jag försökt köra igång servern på min bärbar fast jag kan inte starta apache??

Jag har hämtat hem och installerat ms4w paketet och när jag går på nätet och skriver (http://localhost) så går det inte!!
Har jag missat nåt? Har till och med tagit bort brandväggen men det hjälper inte!
Snälla snabba svar vad kan det bero på?
är det nåt mer man ska installera förutom ms4w paketet?

mapserver

coolamerboy skrev:

Nu har jag försökt köra igång servern på min bärbar fast jag kan inte starta apache??

Jag har hämtat hem och installerat ms4w paketet och när jag går på nätet och skriver (http://localhost) så går det inte!!
Har jag missat nåt? Har till och med tagit bort brandväggen men det hjälper inte!
Snälla snabba svar vad kan det bero på?
är det nåt mer man ska installera förutom ms4w paketet?

När jag går på kontrollpanel/tjänster och ska starta apache så går det inte!

Har du startat om datorn sedan du installerade paketet? Apache startar inte förräns du har gjort det.

Om du väljer startmenyn->kör och skriver services.msc så ser du alla tjänster som är installerade på din dator. Kolla vad som står för status på Apache MS4W Web Server.

Har du lagt det uppackade MS4W peketet i rooten på ditt C: (den enhet som har windows sinallerat)?

I mappen C:\ms4w finns 3 olika batch-filer som installerar, startar om och tar bort Apache-tjänsten. Testa att starta om och kolla sedan om Apache startats i services.msc

mapserver

lilja skrev:

Har du startat om datorn sedan du installerade paketet? Apache startar inte förräns du har gjort det.

Om du väljer startmenyn->kör och skriver services.msc så ser du alla tjänster som är installerade på din dator. Kolla vad som står för status på Apache MS4W Web Server.

Har du lagt det uppackade MS4W peketet i rooten på ditt C: (den enhet som har windows sinallerat)?

I mappen C:\ms4w finns 3 olika batch-filer som installerar, startar om och tar bort Apache-tjänsten. Testa att starta om och kolla sedan om Apache startats i services.msc

Lilja Jag har startat om datorn men det har inte fungerat plus att jagf har installerat ms4w på c-roten och dubbelklickat på apache install.bat då får jag ett meddelandet som säger att servern startar men sen försvinner meddelandet!
Jag har gått in och kollat efter vilka tjänster är som är igång och apache är inte igång och när jag startar tjänsten så får jag ett felmeddelandet som säger: Det gick inte att starta Apache ms4w Web server på lokaldator, mer information finns på systemloggen!

Men jag hittar inte eller inget på systemloggen!
Min lärare försökte starta tjänsten via Dos men lyckades inte heller!
Det räcker väl med bara MS4W paketet installerat på c roten för att starta apache väl?

Om du lagt allt i C: har du då följt instruktionerna i filen file:///C:/ms4w/README_INSTALL.html#b-if-you-are-extracting-ms4w-for-the-first-time ?? Vad kör du för operativsystem?

NOTE for Win95,98,ME users:

You will not be able to install Apache as a service, so instead you will have to manually start Apache each time, by clicking on /ms4w/Apache/bin/httpd.exe. An empty DOS window will open, which means Apache is running. To stop Apache you will have to close this empty DOS window.

mapserver

lilja skrev:

Om du lagt allt i C: har du då följt instruktionerna i filen file:///C:/ms4w/README_INSTALL.html#b-if-you-are-extracting-ms4w-for-the-first-time ?? Vad kör du för operativsystem?

Jag har följt intruktionerna det tror jag men apache vägrar startas!
Jag kör XP home edition på min bärbar men det ska fungera det sa men handledare som har testat den på hans.
Är det någon annan mapp eller fil som ska installeras förutom ms4w? Har du installerat paketet på din c rot och fick sedan apache att starta?

mapserver

coolamerboy skrev:

Jag har följt intruktionerna det tror jag men apache vägrar startas!
Jag kör XP home edition på min bärbar men det ska fungera det sa men handledare som har testat den på hans.
Är det någon annan mapp eller fil som ska installeras förutom ms4w? Har du installerat paketet på din c rot och fick sedan apache att starta?

Nu har jag fått igång servern.....det är bara att återgå till samtliga steg för att få in Haningekartan i servern!

coolamerboy skrev:

Nu har jag fått igång servern.....det är bara att återgå till samtliga steg för att få in Haningekartan i servern!

Asså, vad var felet då? Eller hoppade den bara igång??

mapserver

lilja skrev:

Har du installerat gmap exemplet som finns färdigkompilerat på mapservers hemsida? Det finns instruktioner om hur du installerar den i

\apps\gmap\docs

I mappen data finns som sagt shape-filerna. Är det sådana du har fått av Haninge??

I mappen htdocs finns det åtminstonne 3 olika filer du skall kolla på.

1. I filen gmap75.map finns information om de olika lagren och andra grundläggande inställningar. Bla. finns det en inställning som säger
SHAPEPATH "../data"

Den säger vart MapServer skall leta efter shapefiler. Kolla lite längre ner under

# Start of layer definitions

Där ser du hur lagrena defineras. Det är ett lager per shape-fil. Eller vad man nu ska säga. Det är 3 olika shape-filer per lager. Om man behöver alla 3 vet jag inte riktigt. För att få reda på vad som skall stå på EXTENT kan du använda en shape-file läsare och kolla vad den använder för värden. Det handlar om vart kartan finns i förhållande till resten av världen.

Kolla sedan på filerna gmap75.inc och leta efter ordet roads, rails och liknande som är namnen på lagrena som redan finns. Där sätts om lagret skall synas från början. Ta bort dem som redan finns och ersätt med egna namn (samma som på shape-filerna och som du angav i gmap75.map).

gmap75.phtml skapar sidan och ändrar utseendet på HTML-nivå. Där finns HTML-kod för lagrena till vänster som d bör ändra för att passa dina egna behov.

Om du får gmap-exemplet att fungera är detta det enda du behöver göra för att få det till att fungera själv.

Lilja
Jag öppnade och kollade på gmap75.map under (start of layer definition) där de olika lager finns!
Där hittar jag bland annat: railroads, water, parks m.m. men jag förstår fortfarande inte hur jag ska lägga shapefilerna för haninge kartan där?
Jag har en tom karta över haninge som saknar vägar, vattendrag m.m. hur ska jag lägga in den där?

Du skrev "För att få reda på vad som skall stå på EXTENT kan du använda en shape-file läsare och kolla vad den använder för värden. Det handlar om vart kartan finns i förhållande till resten av världen."
Förstår tyvärr inte vilken shapefil läsare du pratar om!
Jag har även tittat på gmap75.inc men hittar inga roads och sånt!
Kan du förklara lite mer där är du snäll :)

mapserver

lilja skrev:

Asså, vad var felet då? Eller hoppade den bara igång??

Jag tror att den hittade inte sökvägen så det fick min handledare fixa och sen var den igång!

mapserver

coolamerboy skrev:

Jag tror att den hittade inte sökvägen så det fick min handledare fixa och sen var den igång!

Jag öppnade gmap75 och släckte alla andra lager i den förutom de lager jag ska använda för haningekartan.
Men jag hittar inga vägar eller vattendrag på gmap75.inc!

Medlem sedan apr. 20041 597 inlägg

coolamerboy skrev:

Har du gett vägar och vattendrag en färg i lagret?!

mapserver

lillebror skrev:

Har du gett vägar och vattendrag en färg i lagret?!

Jag har inga vägar eller vattendrag på min karta, vi kör just nu med en tom karta som test och tots att jag släkt andra lager som har med Canada karta att göra så visar den ändå Canada kartan när man trycker på gmap på servern!
Jag tror att jag missat nåt med html sidan också!
Trodde att det skulle vara lätt att hålla på med server men det är lite jobbigt för en nybörjare :OO
Men jag undrar Lilja hur var dina steg för att visa Jönköpingslän på mapservern?

Lagret på haningekartan ser ut så:

#LAYER
# NAME bathymetry
# METADATA
# "DESCRIPTION" "Elevation/Bathymetry"
# END
# TYPE RASTER
# STATUS ON
# DATA bath_mapserver.tif
#END

LAYER
NAME vald2006_region
METADATA
"DESCRIPTION" "valdistrikt"
END
TYPE POLYGON
STATUS ON
DATA vald2006_region
CLASS
NAME "valdistrikt2006"
STYLE
COLOR 25 207 16
OUTLINECOLOR 0 0 0
END
END
END # layer

Lagret ovan som heter "bathymetry" är orginal som jag har valt att släcka och lagret nedan är mitt.
Jag undrar ser det rätt ut?
Jag öppnade gmap75.phtml och den ser ut så:
<?php header("Location: gmap75.phtml"); ?>

Vad är det jag ska ändra på?

Medlem sedan apr. 20075 inlägg

Kolla hur du har det med projektionerna

canadakartan har troligen latlong koordinater EPGS= 4326
det finns nog definerat i början det står nog något i stil med
....
UNITS DD
PROJECTION
"init=epsg:4236"
END

om du vill kan du ändra till
UNITS METERS
PROJECTION
"init=epsg:2400"
END
kolla också EXTENT den visar vilket område som skall visas initialt den är nog
angiven i decimalgrader och täcker Kanada

om du skall kunna lägga in data som ligger i rt90 lägger du till den projektionen i Metadata sektionen
exempel:

METADATA
'wms_title' 'Haningekarta'
'wms_onlineresource' 'http://localhost/cgi-bin/mapserv?MAP=/maps/haningekarta/kommun.map&'
'wms_srs' 'EPSG:2400 EPSG:4326 EPGS:4269'
END

och för varje layer måste du tala om vilken projektion den använder
exempelvis
exemelvis
LAYER
NAME "Vagar"
.....
PROJECTION
"proj=tmerc"
"lat_0=0"
"lon_0=15.80827777777778"
"k=1.000000"
"x_0=1500000"
"y_0=0"
"ellps=bessel"
"units=m"
"no_defs"
END
.....

Jag tror att det även går att skriva något i stil med (kolla syntaxen)
PROJECTION
"epsg:2400"
END

coolamerboy skrev:

Jag öppnade gmap75 och släckte alla andra lager i den förutom de lager jag ska använda för haningekartan.

I inc-filen sätter du vilka lager som skall synas och om du vill att lagret skall synas från början. Om du inte ändrar i inc-filen kommer du få felmeddelanden på vänstersidan bredvid kartan där man kan välja att visa/dölja t.ex. roads som i exemplet...

Mapserver

jakobN skrev:

canadakartan har troligen latlong koordinater EPGS= 4326
det finns nog definerat i början det står nog något i stil med
....
UNITS DD
PROJECTION
"init=epsg:4236"
END

om du vill kan du ändra till
UNITS METERS
PROJECTION
"init=epsg:2400"
END
kolla också EXTENT den visar vilket område som skall visas initialt den är nog
angiven i decimalgrader och täcker Kanada

om du skall kunna lägga in data som ligger i rt90 lägger du till den projektionen i Metadata sektionen
exempel:

METADATA
'wms_title' 'Haningekarta'
'wms_onlineresource' 'http://localhost/cgi-bin/mapserv?MAP=/maps/haningekarta/kommun.map&'
'wms_srs' 'EPSG:2400 EPSG:4326 EPGS:4269'
END

och för varje layer måste du tala om vilken projektion den använder
exempelvis
exemelvis
LAYER
NAME "Vagar"
.....
PROJECTION
"proj=tmerc"
"lat_0=0"
"lon_0=15.80827777777778"
"k=1.000000"
"x_0=1500000"
"y_0=0"
"ellps=bessel"
"units=m"
"no_defs"
END
.....

Jag tror att det även går att skriva något i stil med (kolla syntaxen)
PROJECTION
"epsg:2400"
END

JakobN!
Jag öppnade min fil:gmap75_wfs och det ser ut så:
IMAGEPATH "/ms4w/tmp/ms_tmp/"
IMAGEURL "/ms_tmp/"
METADATA
"wfs_title" "GMap WMS Demo Server"
"wfs_onlineresource" "http://127.0.0.1/cgi-bin/mapserv.exe?MAP=/ms4w/apps/gmap/htdocs/gmap75_wfs.map"
"wfs_srs" "EPSG:42304 EPSG:42101 EPSG:4269 EPSG:4326"
"wfs_schemas_location" "http://ogc.dmsolutions.ca"
END
END

Så jag antar att det är där man ska ändra från 4326 till 4200 eller?
Hur ändrar jag projektionen för en karta i QGIS? är det från inställningar, projektionsegenskaper?

Sen hade jag några frågor till Lilja!
Jag gick in på din karta över Jönköpingslän och zoomade in lite och sen så klickade jag med informations knappen på en polygon så kunde jag få text information för en ort så jag undrar om du kunde vara snäll och skriva här en kopia på din gmap75.map samt gmap75.inc så att jag kan se själva strukturen då det börjar bli lite ont om tid för min del så vore jag väldigt tacksam.
Jag har försökt att ändra på dessa filer och lägga mina egna men haningekartan som jag lägger i QGIS ligger i st74 så jag måste ändra den till RT90 så jag undrar kan man göra det i GIS?
Om jag bara ser hur ni har strukturerat er karta så kommer jag också att kunna göra min.

MVH
Amer

277 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
130 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
140 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
134 ms — ändringar (db)