webForumDet fria alternativet

Byta från PHP till Ruby?

4 svar · 719 visningar · startad av Gislaved

GislavedMedlem sedan nov. 20041 740 inlägg

Jag har hitintills kört samtliga projekt i PHP eller Perl, men har sett att Ruby verkar komma starkt. Jag funderar på om det är någon idé att försöka lära sig Ruby on rails för att snabba upp sin webbutveckling. I nuläget skriver jag "flytande" PHP. Finns det stora fördelar med att gå över till Ruby, och hur framtidssäkert är det?

Var finns de stora fördelarna med Ruby, jämfört med PHP? Kommer ramverk som PHP on Trax betyda samma snabbhet för PHP?

Fredde MannenMedlem sedan nov. 20014 054 inlägg

It is not fair to compare PHP vs. Rails since one is a language and the other is a full stack application. I haven’t seen very many comparisons of PHP vs. Ruby, but I think I found an interesting way to do a comparison, installation.

http://jaxn.org/blog/archives/1412-PHP-vs.-Ruby.html

Så, man kanske inte skall riktigt jämföra dem två på det sättet som vilket som är bäst! :)Du kan ställa dig några frågor:

- Vad behöver man? (Kan man göra det i PHP eller bara i Ruby?)
- Vilket är man bra på? (Är det någon ide att börja från början, när man redan är haj på ett språk?)

Visst det är ju flashigt att kunna flera språk, men jag är hellre ruskigt bra på ETT språk, oavsett vad de andra språken kan, tills dessa att ingen använder det språket något mer! :)

Men funderar du på att lära dig det, kolla in denna: http://poignantguide.net/ruby/

Skall visst vara en hejjare till bok ;)

spangoMedlem sedan juni 20008 205 inlägg

Ruby är ett nice språk, och man har alltid nytta av att kunna många språk (till skillnad från Fredde tycker jag inte att man ska lägga alla ägg i en korg ;) ). Testa och se vad du tycker om det. PHP med nåt ramverk kan göra precis samma saker som RoR, vilket som är bäst är en subjektiv fråga. Testa och se. Jag tvivlar på att RoR kommer bli en marknadsledare som man MÅSTE kunna, men om du utvecklar nåt med fria händer och du skulle råka gilla RoR finns det ju ingen anledning att låta bli.

Tack för svaren. Jag får väl prova och se hur det går.

Nu har jag införskaffat några böcker i ämnet, bland annat Agile Web Development with Rails, och Programming Ruby. Det här går ju som på räls. Att slänga ihop grunderna till en applikation på en halvtimme är ju hur bra som helst.

Vi får se om jag är lika nöjd när jag har testat lite mer avancerade applikationer. Ruby verkar vara ett behändigt och kraftfullt språk.

139 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
136 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)