Hej.
Jag har under en längre tid drabbats av SPAM i en gästbok.
Jag byggde därför ett skydd: Man är tvungen att skriva in 5st bokstäver, som genereras slumpvis och "trycks" på en bild, i ett fält för att kunna posta. Personen som skickar SPAM verkar dock komma förbi detta skydd, vilket leder mig till slutsatsen att det är någon som jävlas och sitter och postar en massa "spam" bara för skojs skull.
Eller är spamrobotar numera så intelligenta att de kan läsa vilka bokstäver som finns på en bild (bokstäverna omges av diverse "klotter" också)?
Vad kan man annars göra, förutom detta? Det som talar emot att det är en person som sitter och jävlas är att personen/saken som postar spammet byter mellan 10-15 (ungefär) ipnr.
Enligt http://wordpress.org/support/topic/44072 finns det ett trick som går ut på att skicka bilden till någon porrsite, där en intet ont anandes användare knappar in de rätta bokstäverna i tron att han ska få se söta tjejer. Tydligen finns det även robotar som verkligen kan läsa texten själv. Du kan kolla dina loggar för att se om det ser ut som att dina genererade bilder har visats hos någon porrsite.
Jag drabbades också av spam i gästboken. Till slut satte jag upp en regel för om inlägget skulle visas eller inte och det stoppade i alla fall själva visningen men inte antalet spaminlägg. Blev lite less på detta så nu har jag plockat bort allt som har med postningen att göra. Trist! :(
Tips: Låt personen som ska kommentera skriva in ditt namn - då måste han ju ha varit på sidan och läst lite från din blog eller från det du har skrivit om dig själv.
Lagra ip-adress förutom inlägget. Om inlägget visar sig vara spam, så kan du "banna" det numret från åtkomst av sidan. Alltså, ip-nr:t för den som vill posta jämförs med lagrade ip-nr för spammare, om det inte finns i listan ==> OK att posta, annars fel. Skicka vederbörande till häcklafjäll eller skriv ut ett intetsägande felmeddelande vilket du vill. :)
Vad kan man annars göra, förutom detta? Det som talar emot att det är en person som sitter och jävlas är att personen/saken som postar spammet byter mellan 10-15 (ungefär) ipnr.