webForumDet fria alternativet

Tillgänglighet vs. Säkerhet?

Webbutveckling

4 svar · 481 visningar · startad av mozilla

Medlem sedan juli 20011 084 inlägg
Frågan#1

Jag håller på och jobbar på en webbshopp för tillfället, och funderar på att använda mig av HTTPS för inloggning och registrering av köp till min hemsida. Jag har dock inte pengarna eller lust att jag kan köpa mig ett verifierat certifikat utan skulle i så fall skapa det själv. Nackdelen är att både IE och firefox då varnar när man besöker hemsidan för att certifikatet inte är verifierat. Och jag tror att en vanlig Svensson inte förstår vad den säger. Och kanske blir skrämd av att få en säkerhetsvarning. (jag tappar besökare och köp)

Så min fråga är vad ni tycker och tror. Skall man skippa SSL om man inte kan/vill köpa sig ett certifikat. Eller kommer användaren att förstå vad som händer och uppskatta att man skyddar deras uppgifter. Eller tycker ni att man bör införskaffa ett verifierat certifikat ändå?

Jag kommer inte att hantera kreditkortsinformation eller annan väldigt känslig information. Utan bara användaruppgifter/lösenord/adresser/varukorgar.

Medlem sedan dec. 2005115 inlägg

Ja eftersom du inte hanterar kreditkortsnummer och dylikt så skulle nog inte jag vara så värst orolig för vad du skulle kunna göra med mina uppgifter.

Medlem sedan okt. 20005 273 inlägg

Jag tror att det kommer att skrämma iväg eventuella kunder om man får en sådan varning. Jag skulle nog tänka över användandet av https, behövs det verkligen? Om det i ett senare läge behövs, kan du inte då ändra isf?

mv icaaq

Medlem sedan jan. 20023 327 inlägg

icaaq skrev:

Jag tror att det kommer att skrämma iväg eventuella kunder om man får en sådan varning. Jag skulle nog tänka över användandet av https, behövs det verkligen? Om det i ett senare läge behövs, kan du inte då ändra isf?

mv icaaq

Instämmer, undvik detta.

Medlem sedan juli 20011 084 inlägg

Jag tror också det kommer att bli så. Blir till att vänta med SSL tills man kan köpa sig ett certifikat.

253 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
116 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
127 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
120 ms — ändringar (db)