webForumDet fria alternativet

Ljudfiler

Webbutveckling

16 svar · 554 visningar · startad av fridan

Medlem sedan sep. 2005406 inlägg
Frågan#1

Hur lägger jag på bästa sätt ut fyra ljudfiler (låtar) på en webbsida? Har aldrig jobbat med mp-3 förut, så tips emottages mycket tacksamt. :)

Medlem sedan juni 20034 013 inlägg

MP3 är lämpligt, ja. Det kan de flesta lyssna på. Vad har du låtarna i för format nu? WAV?

Nej, filerna är i mp3-format. Jag undrar hur jag ska lägga upp dem på sidan så folk kan lyssna på dem?! :)

Medlem sedan apr. 200312 679 inlägg

Har du tillgång till en FTP eller liknande? Webbutrymme på något webhotell? :) Kolla med din internetleverantör. De brukar erbjuda några MB gratis. :p

Tror jag är dålig på att förklara vad jag menar... ;)

Så här ligger filerna uppe just nu, men jag misstänker att det finns betydligt bättre sätt att lösa det på. :/

Medlem sedan juli 200412 913 inlägg

Jag lade upp mina bara och länkade till dom såhär:
http://dannesholk.se/page/music/music.html

Jag har nog krånglat till det alldeles för mycket... :D

Observera dock att de MP3-filerna kräver tillstånd från Stim, vilket brukar kosta en krona per nedladdning.

Medlem sedan apr. 200312 679 inlägg

tydal skrev:

Observera dock att de MP3-filerna kräver tillstånd från Stim, vilket brukar kosta en krona per nedladdning.

Även om det är inspelningar man gjort själv? T.ex. på fågelkvitter från trädgården.

silfver skrev:

Även om det är inspelningar man gjort själv?

Ja, om det är upphovsrättsskyddat material så måste man ha tillstånd från upphovsmannen. När det gäller kommerisiell musik så får man det från Stim genom att betala.

silfver skrev:

T.ex. på fågelkvitter från trädgården.

Det är inte upphovsrättsskyddat. Och jag behöver naturligtvis inte betala till Stim för att lägga ut mina egna låtar. Men för att lägga ut andras låtar behöver man som sagt tillstånd.

tydal skrev:

Det har jag inte tänkt på!

Vems ansvar är detta? Bandet som jag gör sidan åt, eller jag som webmaster?

Prata med bandet hur de vill göra. De kanske har några egna låtar de kan lägga ut i stället?

Ett annat alternativ är ju att spela in covers på låtar som inte är upphovsrättsskyddade. "House of the Rising Sun" är ett spontant exempel jag kommer på.

Jag är för övrigt musiker själv och tycker det är trist att jag inte kan lägga ut mina covers, men that's life.

tydal skrev:

Prata med bandet hur de vill göra. De kanske har några egna låtar de kan lägga ut i stället?

De har inga egna låtar, eftersom de är ett rent och skärt coverband... ;)

Nån som vet vem som hålls ansvarig för låtar som läggs ut? Är det jag som ska hålla reda på sådant, eller är det bandet?

Du kan ju alltid hävda att du trodde att bandet hade tillstånd, men det är den som lägger ut låtarna som begår den olagliga handlingen. För att minska risken för oväntat besök av farbror blå rekommenderar jag därför att du kollar detta med bandet först.

Medlem sedan sep. 20011 722 inlägg

fridan skrev:

Tror jag är dålig på att förklara vad jag menar... ;)

Så här ligger filerna uppe just nu, men jag misstänker att det finns betydligt bättre sätt att lösa det på. :/

Tycker jag är ett utmärkt sätt, vill man lyssna i webbläsaren klickar man bara på länken och QuickTime sköter resten, vill man ladda hem högerklickar man och väljer "spara mål". Sen Mp3 är format som stöd överallt, varför krånga med ACC eller Winows Media filer.

KoTTeN skrev:

Tycker jag är ett utmärkt sätt, vill man lyssna i webbläsaren klickar man bara på länken och QuickTime sköter resten, vill man ladda hem högerklickar man och väljer "spara mål". Sen Mp3 är format som stöd överallt, varför krånga med ACC eller Winows Media filer.

Låter bra att det ser bra ut nu. ;) Hade gjort på ett annat sätt förut, men ändrade till att bara länka till filerna.

Ska definitivt kolla upp allt sånt här med upphovsrätt och stim, innan sidan "sjösätts" officiellt. (y)

263 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
128 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
129 ms — ändringar (db)