webForumDet fria alternativet

Tillåter mitt webbhotell nyhetsbrev?

Webbutveckling

4 svar · 334 visningar · startad av web00132

Medlem sedan maj 2001797 inlägg
Frågan#1

På mitt webbhotell (https://www.crystone.se) har man följande policy:

Det är inte tillåtet att använda skript som belastar servrar över vad som kan anses som normalt användande. Det är heller inte tillåtet att skriva script som kan kompromissa systemets säkerhet eller stabilitet.

Vi har medvetet satt ett lågt timeout för script för att inte riskera stabliteten på våra systemet. Detta är inte något vi vill ändra på sedan det kan missbrukas medvetet och omedvetet.

Det är inte tillåtet att skicka masspost (stora mängder epost) via webbsidor (en anledning till vår låga timeout).

Betyder detta att jag inte får ha ett nyhetsbrev på min sajt?

Medlem sedan juni 20019 024 inlägg

1. Frågor av detta slag är alltid bättre att du ställer till din leverantör. Det är ju liksom det de är till för.
2. Det betyder inte att du nekas att ha nyhetsbrev, däremot får du inte skicka masspost. Ett nyhetsbrev med tio mottagare kan med enkelhet (och ibland fördel) skickas via en webbsida.

Alltså, fråga din leverantör vad de menar med masspost, specifikt antal. Ibland kan det gå bra att få skicka många meddelanden under lång tid, till exempel 100 stycken under två timmar, vilket ger knappt ett meddelande i minuten. Webbservrar ska däremot i allmänhet inte användas till att skicka e-post.

Medlem sedan juli 20044 453 inlägg

Massutskick stöd mest troligt inte av något webbhotell eftersom det är grym belastning på servern. Det kan med lätthet sänka hela smtp'n. Vissa webbhotell har det som tilläggstjänst men det sköts utanför vanliga kontot isf. Nyhetsbrev med begränsat antal mottagare går givetvis, men när vi snackar 500-1000+ mottagare så blir det nog ett nej.

Medlem sedan maj 2001797 inlägg

Hmm, jag snackade precis med mitt webbhotell. Min fråga var: "Jag har ett nyhetsbrev med drygt 1000 prenumeranter, klassar ni det som masspost?" Jag fick svaret att de inte klassar det som masspost ifall de som får brevet har godkänt detta och att jag inte överskrider bandbreddsgränsen. Jag har obegränsad bandbredd men om jag överstiger 100GB så skulle de "ta en diskussion" med mig. Grejen är den att jag har testat min nyhetsbrevsfunktion ett par ggr bara idag då jag har skickat ca 1200 mail per gång till mig själv :) Det har funkat klockrent men jag kanske ska ta och lugna mig med det lite då...

Medlem sedan juli 20044 453 inlägg

Har du fått ok är det troligtvis bara att köra på. En klart generös gräns de har :)

260 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
129 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
128 ms — ändringar (db)