webForumDet fria alternativet

MySQL = Apache?

Webbutveckling

7 svar · 349 visningar · startad av zorbaa

Medlem sedan okt. 200511 inlägg
Frågan#1

en liten fråga! funkar inte MySQL om apache inte funkar eller inte är installerat??

Medlem sedan juni 20006 031 inlägg

det bör det ju göra.
Kan du förtydliga dig lite vad som är problemet?

Och välkommen till wF.

jag kunde logga in i mysql tidigare men sist för ett tag sen så skulle jag logga in så fick ett error meddelande: ERROR 2003 (HY000): Can't connect to MySQL server on 'localhost' (10061) + att jag inte kan komma in på apache från min webbläsare nu heller?

Medlem sedan juni 20014 290 inlägg

Eftersom det är 2 helt separata program så fungerar dom var för sig även om inte det andra programmet är installerat.

Meddelandet tyder på att MySQL inte är igång på maskinen.

Medlem sedan juli 2002309 inlägg

GunnarD skrev:

Meddelandet tyder på att MySQL inte är igång på maskinen.

Samma visa med Apache, eller att brandväggen spärrat den.

Snowblade skrev:

Samma visa med Apache, eller att brandväggen spärrat den.

Ytterst sällan man sätter en brandvägg på localhost så jag tror mera på att MySQL inte är startad.

När det gäller Apache så kan brandväggen ställa till det om man inte går mot localhost så där bör man kontrollera brandväggsinställningarna.

norton antivirus hade tydligen blockerat apache så fick avinstallera och installera på nytt men mysql var det något annat fel på tror jag, vart fel när jag skulle installera windows service så efter ett par gånger så såg jag att man kunde avinstallera windows service och då gick det an :D är det någon som vet vad det problemet kan ha uppstått?

Man kan titta i loggfiler, ex. MySQL har en loggfil som finns i samma katalog som databaserna och filnamnet slutar med .err där står om MySQL har svårt att starta och ev. vad felet är.

267 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.e96017d9
124 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
140 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
117 ms — ändringar (db)