webForumDet fria alternativet

busenkel html-editor för nybörjare

Webbutveckling

21 svar · 1 284 visningar · startad av supinum

Medlem sedan feb. 2003115 inlägg
Frågan#1

Vad finns det för busenkla html-editorer som inte gör kompletta nybörjare mörkrädda?
Vad finns och vad rekomenderas?

/david

Medlem sedan apr. 20003 174 inlägg

supinum skrev:

Vad finns

Här är några alternativ:
http://www.webforum.nu/showthread.php?t=79527

supinum skrev:

vad rekomenderas

Här är några alternativ:
http://www.webforum.nu/showthread.php?t=61442

Tackar!
Rekommenderaslänken verkar mer handla om vad profsen skulle välja. Jag håller verkligen med om att Dreamweaver är ett fantastiskt verktyg. Men nu efterlyser jag tips på enkel och hyfsat billig nybörjarprogramvara för folk som är sugna på att börja kladda på egen hand. Alltså väldigt gärna någon slags wysiwyg'ig editor.

Medlem sedan apr. 200312 679 inlägg

Om du har Office-paketet så borde du kunna använda dig av FrontPage. :) Superenkelt program. Koden blir dock väldigt rörig och så, men den kanske duger?

silfver skrev:

Om du har Office-paketet så borde du kunna använda dig av FrontPage. :) Superenkelt program. Koden blir dock väldigt rörig och så, men den kanske duger?

Om man nu till äventyrs inte har office-paketet, är det då möjligt att ladda ner en trial-version av frontpage?

Medlem sedan juni 20019 519 inlägg

Kör Dreamweaver hellre än Frontpage. Tror det finns en trail-version av DW på http://macromedia.com

Medlem sedan apr. 200312 679 inlägg

voigtann1 skrev:

Kör Dreamweaver hellre än Frontpage. Tror det finns en trail-version av DW på http://macromedia.com

Håller med.

Men om jag inte minns helt galet så har jag för mig att Frontpage Express följde med i Windows. I alla fall under Win 98-tiden. :)

Medlem sedan juli 200412 913 inlägg

Jo precis, hellre DW än FP (även fast det är mycket bättre nuförtiden än förr). Men nya DW 8 har ju förbättrats en del, CSS-editering är mycket mycket bättre t ex, och det är ju ganska viktigt. Här finns testversion:

http://www.macromedia.com/go/trydreamweaver

men... men.... snälla ni! Finns det ingenting i prisklassen 0-1000 spänn? Dom som skulle köpa ett sånt här verktyg är nybörjare som inte vet vad en 'tag' är för nåt. Dom kommer att oroa sig över en prislapp på 1000 spänn. Dreamweaver börjar ju på 4000. Hur är det med Contribute fresten. Är det bara till för att underhålla existerande sidor eller kan man även bygga en sida från scratch i Contribute?

Medlem sedan juli 200412 913 inlägg

supinum skrev:

men... men.... snälla ni! Finns det ingenting i prisklassen 0-1000 spänn? Dom som skulle köpa ett sånt här verktyg är nybörjare som inte vet vad en 'tag' är för nåt. Dom kommer att oroa sig över en prislapp på 1000 spänn. Dreamweaver börjar ju på 4000. Hur är det med Contribute fresten. Är det bara till för att underhålla existerande sidor eller kan man även bygga en sida från scratch i Contribute?

Hmm... det är ganska avancerade program, så om man nu skulle hitta nåt sånt billigt kanske det inte vore så bra. Jag har iofs ingen aning, men det låter ju vettigt :) ...det bästa är ju att dom går den hårda vägen via notepad, sedan kan man börja med sådana där lyxgrejjer ;)

Medlem sedan okt. 20053 inlägg

MultiMedia lab

supinum skrev:

Vad finns det för busenkla html-editorer som inte gör kompletta nybörjare mörkrädda?
Vad finns och vad rekomenderas?

/david

Hej

MultiMedia lab är ett lätt, roligt och billigt program. Dessutom svensktillverkat.

(y)

Medlem sedan apr. 20042 994 inlägg

multi skrev:

MultiMedia lab är ett lätt, roligt och billigt program. Dessutom svensktillverkat.
(y)

Av deras hemsida att döma så tycks det som om MultiMedia lab inte är något för privatpersoner, utan att det bara kan beställas av skolor, universitet och företag.

nej då, det tror jag inte

Fia skrev:

Av deras hemsida att döma så tycks det som om MultiMedia lab inte är något för privatpersoner, utan att det bara kan beställas av skolor, universitet och företag.

Jaså, det låter ju inte så bra. Jag gick en kurs förra terminen och köpte programmet. Men jag köpte det direkt från företaget - tror att jag hade lite rabatt bara på grund av att jag gick kursen. Programmet används mest i skolor, vad jag vet. Men jag tror inte att det är något hinder för en privatperson att skaffa sig det.

Och jag använder det - och jag är privatperson. Jag har t.ex. gjort https://www.fagerholm.nu med det programmet. Jag tycker det är jättebra. Lite missnöjd är jag med deras användarhandbok och bristande support. Och eftersom programmet är så okänt så finns det knappast någon på nätet som man kan fråga om man stöter på problem. Därför skulle jag tycka att det var jättebra om fler fick upp ögonen för detta program.

Men det ÄR väldigt enkelt att begripa sig på faktiskt.

K

Medlem sedan dec. 19998 277 inlägg

multi skrev:

Hej

(y)

Verkar dessvärre ingen höjdare till program det där, ivf inte om man vill att saker ska funka i alla läsare och skriva vettig kod (n)

rätt nivå

Tengblad skrev:

Verkar dessvärre ingen höjdare till program det där, ivf inte om man vill att saker ska funka i alla läsare och skriva vettig kod (n)

OK, för alla proffs §jr :x på detta forum kanske programmet inte räcker. Men för oss andra, vi som levt ett liv utan html, hemsidor, ftp, css, tags etc. etc. etc. och känner oss nyfikna på att komma in i den här världen så vill jag trots allt hävda att MultiMedia lab är en bra början. Och nog är det väl ändå så, att den överlägset vanligaste webbläsaren är Explorer - och där funkar det i alla fall.

Inledningsinlägget i denna tråd efterlyste ett program som är lätt att lära sig. Det här är ENKELT även om det kanske inte håller för mer avancerade övningar.

K

Medlem sedan dec. 19998 277 inlägg

multi skrev:

OK, för alla proffs §jr :x på detta forum kanske programmet inte räcker. Men för oss andra, vi som levt ett liv utan html, hemsidor, ftp, css, tags etc. etc. etc. och känner oss nyfikna på att komma in i den här världen så vill jag trots allt hävda att MultiMedia lab är en bra början. Och nog är det väl ändå så, att den överlägset vanligaste webbläsaren är Explorer - och där funkar det i alla fall.

Inledningsinlägget i denna tråd efterlyste ett program som är lätt att lära sig. Det här är ENKELT även om det kanske inte håller för mer avancerade övningar.

K

Nu har du totalt missuppfattat det. Det handlar inte om hur avancerat det är utan hur det funkar i praktiken. Men visst vill du göra sidor som inte alla kan se eller har tonvis med fel så. Vill man lära sig är det väl ändå bättre att lära sig hur man gör det rätt hellre än fel :q En webbeditor kan vara kalas att få häng på html med men det krävs ju att programmet också "gör rätt" om man verkligen ska lära sig.

Min ståndpunkt är de vill säga fortfarande (n) för ditt förslag!

Medlem sedan sep. 2005156 inlägg

multi skrev:

OK, för alla proffs §jr :x på detta forum kanske programmet inte räcker. ....

K

Tycker nog att man ska kunna kräva en del av ett program som tillverkaren vill hävda Är proffesionellt. Lite konstigt att det inte finns några krav på ISO certifiering i ett fall som det här, speciellt som dom inriktar sig på myndigheter, skolor etc.. Det är ju trots allt ett relativt dyrt program. Som uppenbarligen fungerar minst sagt dåligt.

Enligt thecounter http://www.thecounter.com/stats/2005/September/browser.php är det ca. 83 procent som använder MSIE 6.x. I den delen av statistiken finns även många Opera användare, eftersom den webläsaren som standard identifieras som MSIE... Trådar som tar upp detta finns det en del av har jag sett, så det är bara att söka...

Har inget förslag till trådskaparen, möjligtvis att använda en texteditor och läsa nån av skolorna på nätet till att börja med...

edit, förresten, det är väl bara att välja? http://www.webforum.nu/showthread.php?t=79527

Medlem sedan sep. 2005156 inlägg

Ska väl tillägga att thecounters statistik inte är nån definitiv sanning att rätta sig efter. Den ger snarare en fingervisning..

Medlem sedan juli 20033 147 inlägg

Kommer ihåg att de hade programmet på skolan när jag gick på gymnasiet.
Det var några stycken som använde det, och visst, om man vill göra tråkiga hemsidor med ett knapptryck utan att lära sig någonting överhuvud taget så är det väl ett alternativ.

Men, om du däremot vill lära dig, så finns det massvis med tutorials till att knacka kod själv på internet.
Detta är i sin tur mycket mycket roligare, och man har större möjlighet att bygga sidorna som man själv vill att de ska se ut.
I den här tråden finns det massvis med bra länkar där man kan, hur enkelt som helst, göra en enkel och snygg hemsida m.h.a. t.ex. Notepad.

Lycka till!

Medlem sedan apr. 20042 994 inlägg

Jag mailade MultiMedia lab och frågade om man kunde köpa deras program som privatperson. Fick följande svar:

Hej,
vi säljer normalt inte till privatpersoner och har därför inga priser för dessa. Men det går att köpa programmet. I så fall gör vi upp priset beroende på vad det skall användas till.

För övrigt är jag faktiskt också nyfiken på nybörjarprogram för hemsideskapare som inte är svindyra. Jag postade själv en liknande fråga här tidigare, men de tips jag fick gick tyvärr inte hem hos personen som ville börja med hemsidor. :( Att lära sig HTML-kod är inte heller ett alternativ för den sortens människor jag tänker på, så jag förstår supinums dilemma med att hitta en WYSIWYG-editor som varken är för dyr eller för svår.

/red. Hmm, jag anar ett visst behov här. Man kanske skulle kunna göra något av det... :i §jr Om man hade lite mer tid. Hm. :l

267 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
122 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
138 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
126 ms — ändringar (db)