Hallå, hallå!
Är ny medlem och vill först passa på att ge en komplimang för en trevlig site med många skillade figurer som kan bidra till min bristfälliga kompetens ;)
Nu till mitt problem:
Jag har tänkt, att för en liten förenings räkning, lägga upp en site där medlemmarna har möjlighet att presentera sig själva. Tänkt är att dessa medlemmar själva får administrera sina egna sidor genom anv.konton. De ska kunna fylla sina sidor (som är tamplates) med text samt ladda upp bilder...
Jag hade tänkt skapa ett webgränssnitt i ASP. NET där de får fylla i texten i "forms" - ungefär som det jag sitter och skriver i nu. Informationen om medlemmarna samt text och bilder är tänkt att lagras i en Access DB.
Frågan då: Textmassorna och bilderna (.jpeg & .gif) - sparar man dessa i en databas på vanligt sätt eller finns det ett lämpligare sätt?
Jag passar på att fråga en eller ett par till till : Är denna textredigerare gjord i ASP? Är det väldigt avancerad programering för att klara av att själv skapa en liknande textredigerare, själv?
Frågan då: Textmassorna och bilderna (.jpeg & .gif) - sparar man dessa i en databas på vanligt sätt eller finns det ett lämpligare sätt?
Mitt förslag är att du sparar bilderna på disk på servern, och bara sparar sökväg till bilden i databasen.
Texterna passar också bra att spara i databasen i PM- / Memo-fält.
Är denna textredigerare gjord i ASP?
Menar du den som används här på webForum? De flesta dylika använder javascript, och det finns ett flertal freeware-textredigerare som du kan använda på din site, exempelvis HTMLArea.
Tackar för ditt utförliga svar och välkomnande!
Ok, ja jag har sett textredigerare som väldigt mycket likanar den som finns här på webforum.
Hur tillförlitligt är det att använda ett klientspråk som javasript - hur många är det som har möjlighet att använda funktioner gjord i detta språk? Antar att det är aktivt som default i alla nya webläsare...
256 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849