Hoppas att någon läser i just detta forum. Användarvänlighet är viktigt och jag måste få en sak klart för mig. Får jag inga svar här får jag väl lägga tråden i ett forum med fler läsare.
Nu till saken. Om man har en hemsida med ett antal "huvudmenyer" och "undermenyer" hur ska man på bästa sätt placera dessa på en hemsida. Jag tycker att en dropdown meny i javascript funkar bra då, men detta är inte speciellt användar vänligt.
Så jag skulle vilja ha tips på hur man ska göra för att få det på bästa möjliga och snyggaste sätt.
Om du bygger upp menyn med en bra struktur, rubriker och punktlistor t.ex. Så kan du visa och dölja dessa med javascript. Och de som surfar med "textläsare" ser menyn som den skall vara. Men jag skulle nog vilja undvika en sådan navigering ändå om det inte är nödvändigt. För den tar ju oftast längre tid att navigera igenom.
Det är ju bara att göra lite funktioner.
För att visa:
document.getElementById('id på ul').Diplay = 'block';
Fördölja meny:
document.getElementById('id på ul').Diplay = 'nne';
Javascript fungerar ju om du lovar att testa det så det fungerar i Safari, FireFox, Explorer, Opera och kanske Netscape om du är på riktigt bra humör!
Nackdelen med javascript är ju att när det inte funkar eller är kompatibelt med webbläsaren så kan inte läsaren navigera alls. Det är ju lite synd.
Men om målgruppen kan tänkas ha uppdaterade webbläsare så går det väl finemang.
Själv gillar jag dock inte animerade javascriptmenyer där saker ska fada/rulla fram. Det är skit (kastar onda blixtar på wF:s sökknapp).
Minsta möjliga kod är en bra riktlinje.
Alltså det verkar som om ni har fått detta om bakfoten :) Det jag menar är inte att jag vill ha tips på dropdown-menyer osv utan jag vill ha en diskussion om hur man ska göra på bästa sätt för att få en så fin meny med undermenyer som möjligt. Alltså om man skulle ha ett företag som säljer routers eller något annat så ska man kunna ha en "menyrubrik" som heter Routers och sedan undermenyer med olika produkter etc. Jag vet själv inte hur man ska göra på snyggaste sättet, men ni kanske har några knep?