webForumDet fria alternativet

Skydd mot kopiering, utskrift mm.

Webbutveckling

22 svar · 1 502 visningar · startad av niklas.k

Medlem sedan sep. 200462 inlägg
Frågan#1

Hej,

Snart ska jag starta en sida där jag kommer att ta betalt
för information (inom ett visst ämne)

Medlemmen betalar 30kr/30 dagar och får då tillgång till materialet på sidan..
Det jag vill som säkerhet är:

Det ska inte gå att kopiera bilder, text eller dylikt..
Det ska inte gå att skriva ut innehållet på sidan och det
ska inte gå att kolla i källkoden.

Vet dock att det går att komma förbi sånna här saker men
det kan skydda lite iaf.

Vilket är säkrast, att ha informationen direkt på sidan eller att
skriva allt i PDF-format?

Om jag skriver i PDF så måste jag ordna att det inte går att spara den via sidan eller via PDF-dokumentet..

Om jag istället väljer att lägga in all info. direkt på sidan så måste jag ha skydd mot, högerklick, visakälla samt utskrift.

Har ni några ideer på hur jag kan lösa detta?
Skriv direkt här eller skicka ett mail till mig..

mvh
Niklas

Medlem sedan dec. 19998 277 inlägg

Att man kan kopiera bilder eller texter kommer du aldrig ifrån. Om inte annat så finns "Print Screen" ;)

Medlem sedan juni 20034 013 inlägg

Jag hänger inte riktigt med i ditt resonemang. Menar du att det är om man betalar som man inte ska kunna spara/kopiera/skriva ut?

Hur som helst är de begräsningarna mer eller mindre omöjliga för att webben är designad just för att man inte ska ha sådana begränsningar.

Medlem sedan nov. 20017 144 inlägg

Det låter som ett marigt projekt du gett dig in på,
har du tänkt över om du skall publicera något överhuvudtaget? :)

Medlem sedan apr. 20031 660 inlägg

HEJ!

Jag håller med de övriga, varför lägga ut något som man inte får använda när man betalt för det? :q

Högerklick skyddar inte, utskrift fungerar (väl?) alltid, pdf:er går visserligen skydda, men, du kan ju alltid skriva av texten.
Bilderna kan du väl skriva på med lämplig komponent, jag antar att det är permanent. (oj, rim! :) )

MEN!
Jag har läst i något inlägg de senaste månaderna om samma sak, och det fanns några bra svar; man gjorde om det till någon form av krypterad javascript. Har för mig att det var det som blev "slutsvaret".
Tipsaren tyckte det var bra, men som alltid fanns det de som hade invändningar mot det, och att det gick att komma runt det ändå.

Huvudfrågan är dock:
Om man betalar för något, och du gör en inloggning till materialet, varför skydda det då?

Frågan passar bättre under Övrigt, har inte så mycket med HTML etc att göra.

Hej,

Uttryckte mig kanske lite dåligt.

Medlemmen ska ju endast kunna få tillgång till materialet på sidan.
Inte utanför sidan då det kan spridas..

Jag har tänkt att publicera materialet antingen i PDF-format eller direkt på sidan.

Det går ju till så att medlemmen betalar 30 kr och får tillgång till materialet i 30 dagar.
När det gått 30 dagar måste medlemmen betala 30 kr igen för att få tillgång i 30 dagar till. Därför ska det inte gå att spara..

men men.. får väl skippa detta helt i så fall och skriva något i användar
villkoren som; kopiering och spridning av materialet är strängt förbjudet...
Copyright blabla..

/ Niklas.K

J.N. skrev:

Jag har läst i något inlägg de senaste månaderna om samma sak, och det fanns några bra svar; man gjorde om det till någon form av krypterad javascript. Har för mig att det var det som blev "slutsvaret".

Du menar som Protware HTML Guardian:
http://www.tydal.nu/article/47

Det sättet är minst lika värdelöst som alla andra låtsassätt. Javaskriptet som kodar upp krypteringen och tar fram originalsidan skickas ju med, så det är liksom ingen sport.

niklas.k skrev:

Det går ju till så att medlemmen betalar 30 kr och får tillgång till materialet i 30 dagar.

Aha, du vill hyra ut information. Det blir ju lite vanskligt eftersom information, till skillnad mot en fysisk pryl, inte är något man kan lämna tillbaka.

Det är nog bättre om du kan satsa på att uppdatera innehållet regelbundet så det blir intressant för medlemmarna att stanna kvar av den orsaken.

Men det borde ju finnas något jädra sett..
Det är många engelska sidor som har samma upplägg...

Vet dock inte hur dem har gjort.

/ Niklas.K

Medlem sedan juni 20014 290 inlägg

Det finns funktioner i pdf formatet som hindrar att man kan skriva ut det och låsa så att man inte kan extrahera ut texten.

Inget av detta hindrar printscreen men har du många sidor så blir printscreen lite jobbig.

Okej, vet du hur man går tillväga?
Vet du om man kan ställa in så det inte går att skicka via e-post också?

Man köper Adobe Acrobat. Kostar från 4 000 kronor.

Dock är ju inte det heller säkert. Det funkar på så vis att dokumentet krypteras och nyckeln som används skickas med i dokumentet. Tanken är dock att bara Adobe Acrobat Reader ska veta hur krypteringen fungerar, så att dokumentet bara går att få fram i Acrobat Reader, där Adobe då kan plocka bort vissa menyalternativ.

Aha, du vill hyra ut information. Det blir ju lite vanskligt eftersom information, till skillnad mot en fysisk pryl, inte är något man kan lämna tillbaka.

Jo det är iof sant..
Man uppdaterar och lägger ut ny info. varje vecka exempelvis.

Man köper Adobe Acrobat. Kostar från 4 000 kronor.

Eller så laddar man ner deras trail-verison som varar i 30 dagar?

mvh
Niklas.K

Medlem sedan apr. 20031 660 inlägg

HEJ!

tydal skrev:

Du menar som Protware HTML Guardian:
http://www.tydal.nu/article/47

Det sättet är minst lika värdelöst som alla andra låtsassätt. Javaskriptet som kodar upp krypteringen och tar fram originalsidan skickas ju med, så det är liksom ingen sport.

Ja, men det var en annan variant.

Mycket intressant läsning, gäller ditt exempel även nu, de har nyare varianter av programmet, och din artikel är 3 år gammal?

J.N. skrev:

Ja, men det var en annan variant.

Du kan dock inte göra det så mycket annorlunda. Använder du kryptering så måste du skicka med bruksanvisningen och alla koder/lösenord, för annars kan ju inte besökaren se sidan.

J.N. skrev:

Mycket intressant läsning, gäller ditt exempel även nu, de har nyare varianter av programmet, och din artikel är 3 år gammal?

Jag får väl ta och testa deras program igen...

Medlem sedan aug. 20039 340 inlägg

Jag testar det nu, och det verkar som det kommer ta 20 minuter istället för 10...
Alltså ganska vek kryptering.
Eller med andra ord, inget nytt, men istället mycket mer av samma salva om innan.

Det är ingen kryptering. Det är ju bara en code obfuscator som man dessutom får källkoden till. Hur svårt blir det då på en skala?

Medlem sedan aug. 20039 340 inlägg

:o Med den beskrivning som de gav på sidan hade jag åtminstone förväntat mig att källkoden skulle vara huffman-komprimerad eller nåt, men nej!
Nu sitter jag med källkoden i min hand.
Kanske får ta och skriva ett blogginlägg om detta. Skrattretande enkelt!

Sorry att jag använde fel ord där

Medlem sedan apr. 20003 174 inlägg

Tråden flyttas från HTML, XHTML & CSS.

mvh Palle
Moderator webFourm

Medlem sedan nov. 20056 inlägg

Tips!

Det går att spara ned hela websidan. Då får man allt innehåll för sig i en mapp. Vill du inte att folk skall kopiera dina bilder så är nog enklast att måla ett streck eller kors över dom så det blir "förstörda".

267 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
125 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
139 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
119 ms — ändringar (db)