Förut var det ju så att alla länkar hade en speciell blå färg och var understrukna - vilket väl de flesta tycker är himla fult numera.
Men alla visste iaf att det var en länk där.
Hur gör man idag för att alla besökare ska förstå att en text är en länk (bortsett från knapp-länkar) ?
Det vanligaste är väl att ge länken en annan färg än resten av texten, men det funkar ju bara om man har annan text.
En annan vanlig grej jag sett är att lägga länken i klamrar: [länk].
Vad finns det för andra bra sätt, som inte stör för mycket i resten av layouten, men ändå utmärker en länk - och som alla förstår?
Förut var det ju så att alla länkar hade en speciell blå färg och var understrukna - vilket väl de flesta tycker är himla fult numera.
Vad föredrar du: En snygg färg som du inte har en aning om vad det är, eller en blå understruken färg som garanterat är en länk?
Varför skulle understruken, blå färg vara ful? För att det är vanligt? Det är ju det som är grejen. Ungefär som att ljussignalerna i en vägkorsning är röd-gul-grön och inte lila-turkos-rosa.
Vad föredrar du: En snygg färg som du inte har en aning om vad det är, eller en blå understruken färg som garanterat är en länk?
Varför skulle understruken, blå färg vara ful? För att det är vanligt? Det är ju det som är grejen. Ungefär som att ljussignalerna i en vägkorsning är röd-gul-grön och inte lila-turkos-rosa.
Uppenbarligen är det många som tycker som jag, eftersom man sällan ser det.
Sen är det väl inte så att det ena utesluter det andra - snyggare länkar kan vara väl så tydliga.
Och det är lite det jag är ute efter med denna tråd - att hitta alternativ.
Om blåa länkar är fula beror ju lite på vilken layout man i övrigt har.
Ditt exempel med ljussignaler är ju lite skillnad - det är inte riktigt lika farligt att missa en länk...
Uppenbarligen är det många som tycker som jag, eftersom man sällan ser det.
Sen är det väl inte så att det ena utesluter det andra - snyggare länkar kan vara väl så tydliga.
Absolut. Jag tycker bara att man inte ska dra förhastade slutsatser om att fult är detsamma som dåligt (om du nu gjorde det eller inte...).
Hellre fult och tydligt än snyggt och otydligt för min del. Men kan man kombinera det bästa ur båda världarna så ska man göra det.
Hellre fult och tydligt än snyggt och otydligt för min del. Men kan man kombinera det bästa ur båda världarna så ska man göra det.
Tycker inte det borde vara så svårt att göra det.
Vill med denna tråd höra hur andra löser det.
Och om det kanske finns nya sätt att utmärka länkar som jag missat.
Ja, det var intressant läsning - både på Useit och Backend media.
Det som stör mej med Backend är att han skriver som om han har den enda rätta lösningen.
Jag tycker absolut att man ska öppna externa länkar i nytt fönster, men alla interna i eget fönster.
Jag stör mej otroligt mycket på när externa öppnas i eget.
Det verkar vara väldigt godtyckligt hur man vill ha det...
Nja, jag tycker inte att det är så bra. Ibland vill man kanske inte att andra skall se vad man läst för något. ;) Dessutom kan det bli rörigt; "vilken färg var det som indikerade lästa resp. olästa länkar nu igen?" Men använder man färgerna på ett genomtänkt sätt kan det naturlitvis vara trevligt även om jag personligen inte kommer uppskatta det. Man bör också se över färg- och nyans-valet man använder så att även färgblinda kan se skillnad på länkarna.
Hur blir det med sidor som har olika sektioner, tex en FAQ där man listar alla frågor först och måste klicka för att komma ned till svaret? Klickar man på en av länkarna kommer samtliga att markeras som lästa och det är inte alltid bra att undvika sådana sidor heller eftersom de flesta besökare gillar att det går så snabbt. Ska man göra ett undantag här kanske?
Hur blir det med sidor som har olika sektioner, tex en FAQ där man listar alla frågor först och måste klicka för att komma ned till svaret? Klickar man på en av länkarna kommer samtliga att markeras som lästa och det är inte alltid bra att undvika sådana sidor heller eftersom de flesta besökare gillar att det går så snabbt. Ska man göra ett undantag här kanske?
Jag förstår inte riktigt vad du menar här. Varför skulle alla bli markerade som lästa när man klickar på en länk?
Fast å andra sidan verkar det bara vara IE som markerar alla länkarna som lästa, varken FF eller Opera gör det.
Verkar mysko dock, det måste vara nå vajjsing här, man tycker ju att man borde surfat sig fram till en sådan sida och lagt märke till att det ser rätt ut, det var ju trots allt flera år sedan man slutade använda IE.
271 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25