webForumDet fria alternativet

AS/400 IBM iSeries Client Access problem

Webbutveckling

1 svar · 375 visningar · startad av OveRRidE

Medlem sedan feb. 200112 078 inlägg
Frågan#1

Halloj.

Jag håller på med en ganska saftig webbapplikation som kommunicerar med MOVEX affärssystem på en AS/400, via Client Access v5.3.0, och har stött på stora problem.

Mina COM-komponenter får calltimes som är skyhöga och hänger klasserna, med en näst intill obrukbar webbplats som resultat. Felmeddelanden i IIS-loggen (men inte i Eventloggen) säger "ASP_0147|500_Server_Error" med "ASP_0113|Script_timed_out" som följd.

Jag hittade den här tråden, där exakt samma problematik beskrivs och där trådskaparen fick rådet att uppdatera drivrutinen. Jag vet att den senaste versionen av Client Access till Windows 2000 är 5.3.0. Jag håller nu på att ladda ner (i skrivande stund installerar) ett servicepack (SI18651), men har av någon anledning en känsla av att det inte kommer lösa alla problem.

Kan t.ex. ett proceduranrop mot AS/400'an i en transaktion (COM+) göra att den failar? Är det bara kommunikationen som ställer till det?

Jag har snart slut på idéer. Om någon kan hjälpa är jag innerst tacksam, jag vill inte skjuta upp min semester en vecka till. :(

MVH
Stefan

Medlem sedan feb. 200112 078 inlägg

Okej, servicepacket hjälpte inte. :l

Jag har inaktiverat transaktionsstödet på de klasser som berörs, och det fungerar, men det är absolut ingen hållbar lösning.

Inga förslag, någon?

264 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
127 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
131 ms — ändringar (db)