Jag har nyss fått ett uppdrag (bered er på kliché) av grannen att göra en hemsida åt hans dragspelsförening. Jag läser en väldans massa om tillgänglighet och håller mig uppdaterad på de flesta fronter inom webbdesign men i och med att man aldrig gjort något seriöst innan så har nog något av informationen glömts bort.
Kort sagt, experter som trevande nybörjare, har ni något att tipsa om? Det jag mest undrar över är förberedelserna - "har ni några färger, idéer; vilka är förutsättningarna (server, ekonomi)" o.s.v.
... för även om du gör sidan i Frontpage eller DW ( och ser till att de köper ett ex :) ) för att de skall kunna underhålla den själva så är förmodligen risken ändå ganska stor att du åker på att stötta dem med "programsupport" under hela sidans livslängd bara för att du råkar vara granne med uppdragsgivaren (been there - done that ;) )
Hade inte alls tänkt på att man kanske skulle underhålla sidan med nyheter också, tur du sa det:) Jag ska först höra efter om hans bredbandsabonnemang inkluderar något utrymme på webben och vilka språk som tolereras i så fall. Gäller det PHP&MySQL så fixar jag det själv, annars får jag leta efter något svenskt, låg-prestandakrävande system. Förhoppningsvis ska de bara tala om att de finns (...hoppas...) :)
Skit i tekniken i början. Se till att du skriver ned vilken typ av avdelningar du behöver ("Om oss", "Kontakta oss" etc). Lägg upp någon form av tankekarta där du visar hur alla sidor ska hänga ihop. Skriv sedan vad som ska stå på sidorna, själva texten. När du har allt text färdig kan du börja skissa på utseende. Tekniken beslutar du som sagt sist, när allt innehåll är färdigt.