K@llen skrev:
Nickemannen skrev:
Varför inte använda XML och XSLT som m_soderlund skriver om i sitt första inlägg.
Då slipper man trycket på en eventuell databas.
Sedan för att underlätta sökningar och ändringshantering kan en databas användas för sökning. Det blir iof dubbel lagring.
Det finns egentligen väldigt få hållbara argument som talar för att, till detta ändamål, använda XML istället för databas.
Okej jag är inte så insatt.
Men vad är det som talar emot XML och XLST i detta fallet?
Jag tror nog på det eller färdiggenererade html filer.
För att slippa tryck på en databas om det skall vara flera läsare.
Att skapa html-sidor blir dåligt när det kommer till ombyggnation av innehållet. Försöka hålla sig till databasstyrt så mkt som möjligt. Om man kodar bra så ska det inte behöva bli alltför stort tryck på databasen.
Jag kommer som skrivet att nyttja XML + XSLT när det kommer till att skapa sektioner på webbplatsen, t.ex. en "Om sajten"-sektion eller dylikt. Då har man en XML-fil med information om innehållet på den sidan. När någon t.ex. försöker nå domän.com/about så läses XML-filen about.xml av och rätt data presenteras. Typ.
För artiklar (inkl. nyheter) ska jag ha en databas hade jag tänkt mig.
KK@llenMedlem sedan mars 20032 667 inlägg
Men vad är det som talar emot XML och XLST i detta fallet?
Jag tror nog på det eller färdiggenererade html filer.
För att slippa tryck på en databas om det skall vara flera läsare.
Jag vill minnas att jag diskuterat detta här på wF tidigare. Jag minns att @nders, emission och någon guru till var med i debatten. Tyvärr hittar jag inte denna tråd igen. Hur som haver hittade jag en liknande tråd, dock inte lika utförlig:
http://www.webforum.nu/showthread.php?s=&forumid=191&threadid=118297
En databas är betydligt bättre på att hantera information. Det är enkelt att selektrera ut rätt information, enkelt att ändra information, och den är snabb. En av få fördelar jag ser med XML är att det i ett CMS-system läses mer än skrivs.
JJosefMedlem sedan mars 20023 561 inlägg
m_soderlund skrev:
Hur menar du bygga på interface i stället? Jag anar, men du kanske vill förklara lite närmre? :)
Lättare när man sitter med en utvecklingsmiljö framför sig. Gör inte det nu, kan försöka göra det senare i veckan.
Om du börjat redan - hur har det gått?
Jag har knappt börjat. Däremot har jag bestämt mig för att utveckla med en MSDE-databas in grunden i stället för Access.
http://www.asp.net/msde/Default.aspx?tabindex=0&tabid=1