webForumDet fria alternativet

Databasfundering

Webbutveckling

4 svar · 266 visningar · startad av Hyzac

Medlem sedan mars 200475 inlägg
Frågan#1

Jag ska lägga in artiklar och nyheter i en databas. Tabellerna är väldigt snarlika varandra i fråga om kolumner, det skiljer bara nån enstaka. Ska man ha dem åtskiljda eller ska man lägga ihop tabellerna till en och samma och få nåt fält som ibland är tomt? Får man nån prestandaökning/sänkning genom att göra det? Om det blir fler tabbeller som skulle kunna integreras och det medför att några fler kolumner blir tomma finns det nån bra gräns för när man ska hålla isär tabellerna eller inte?

Medlem sedan aug. 20003 575 inlägg

Isär tycker jag.

Medlem sedan juli 20011 084 inlägg

Lägg dem i samma(tycker jag ;)) Jag vet ju inte exakt hur du har tänkt dig göra nyheterna och artiklarna. Men Nyheter skulle ju kunna vara en artikel, i Kategorin "Nyheter".

Senare om du vill göra en sökfunktion kan du enkelt söka igenom både nyheterna och artiklarna(eller båda samtidigt) Hur det blir i prestanda vet jag dock inte.

Medlem sedan feb. 200112 078 inlägg

Jag hade definitivt valt att lägga dem i olika tabeller, om de skiljer sig från varandra. Dels slipper man ha fält som är "Nullable", alltså som tillåter Null-värden (som gärna kan ge upphov till sk. "Limbo-data", alltså poster som inte sitter fast någonstans), och dels för utbyggnadssyften. Blir det större ändringar i något av segmenten, måste du med största sannolikhet börja mecka med undantag i både databasen och applikationen.

Prestandamässigt blir det ju givetvis bättre om du har det i två tabeller, iallafall vid vanliga läs-/skrivoperationer, (om än marginellt såvida du inte har väldigt stora mängder data). Vid sökningar i båda segmenten samtidigt (hur ofta sker det egentligen?) så förlorar du ju en aning, men å andra sidan så har du ju faktiskt en tydlig gräns mellan vad som är vad.

Medlem sedan mars 200475 inlägg

Tackar för svaren

259 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.868a69e5
127 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
128 ms — ändringar (db)