webForumDet fria alternativet

Skillnader mellan olika tekniker?

Webbutveckling

9 svar · 281 visningar · startad av aasah

Medlem sedan mars 20034 471 inlägg
Frågan#1

Pga uppdelningen av underforum här inbillar jag mig att detta är bästa platsen att fråga på. För ögonblicket råder förvirring i min skalle beträffande hur olika skriptspråk används. Hjälp att reda ut begreppen skulle uppskattas! :)

1. Vad är skillnaden mellan ASP och ASP.NET? Är ASP en delmängd av ASP.NET eller är det två helt olika saker? :q

2. Är VB-skript ett klientsidesskript? :q

3. Om JA i 2: Varför behöver man både javaskript och VB-skript ....
    Om NEJ i 2: Varför behöver man både ASP/ASP.NET och VB-skript ....
    .... när man skriver kod i ASP/ASP.NET ??? :q

Medlem sedan juni 20034 013 inlägg

1. Det är två olika saker. Vad jag förstått är ASP.NET den delmängd av .NET som är till för att jobba med webbsidor.

2. VB-skript kan användas både på klient- och serversidan. När man använder det på serversidan kallas det i allmänhet för ASP.

3. a) Man behöver bara javaskript. VB-skript gör samma sak men fungerar bara i Internet Explorer, så det är ju inget för Internet. Jag vet inte om MS' tanke var att försöka konkurrera ut javaskript eller om de bara ville erbjuda ett alternativ (i sann användarvänlighetsanda) till de som inte kan javaskript.

3. b) Man behöver det inte på serversidan heller. Det är dock ändå det språk de flesta väljer till ASP eftersom det liksom går hand i hand med övriga MS-produkter. I ASP.NET tror jag äntligen det är utdött, men tyvärr lever Basic kvar i form av VB.NET som väl är det man får använda om man inte vill lära sig C#.

Observera dock att mina kunskaper om .NET är begränsade.

Medlem sedan juli 20013 378 inlägg
  1. ASP är föregångaren till ASP.NET
    Man kan kanske förenklat säga att ASP.NET bygger på en mer utvecklad grundprincip än "traditionell" ASP.
    I "traditionell" ASP kunde du välja mellan att utveckla i JScript (Microsofts variant av Javascript) eller VBScript, och "de flesta" valde då VBScript (om inte annat så kanske mest för att dokumentationen för ASP från början använde VBScript i alla kodexempel)
    I ASP.NET finns fler språk och en betydligt mer utvecklad applikationsarkitektur att tillgå.

2. Ja du kan köra VBScript på klientsidan - men bara i MSIE. Språket VBScript är inte bundet till Server- eller Klientmiljö (det är ett generellt scriptspråk), men man har tillgång till helt olika API:er och "objekt" på en server jämfört med vad man har i en webbklient.

3. se 2. - Även om du väljer att köra VBScript på servern, så behöver du fortfarande kunna leverera Javascript till klienterna av kompatibilitetsskäl om du inte kan få samtliga besökare att enbart använda MSIE ;)

Ah, tack! :) Jag misstänker att det är serversides VB-skript som mina papper försöker beskriva...

En del saker verkar dock rörigt fortfarande...

tydal skrev:

2. VB-skript ... När man använder det på serversidan kallas det i allmänhet för ASP.

3. b) Man behöver det inte på serversidan heller. Det är dock ändå det språk de flesta väljer till ASP eftersom det liksom går hand i hand med övriga MS-produkter. ...

Va? :q Det används TILL ASP och kallas då FÖR ASP??? Om man inte använder VB-skript på server sidan, vad använder man då i ASP? :q Är ASP något slags samlingsnamn för olika tekniker? :q

Jag såg Jarvklos post efter att ha skrivit detta. Men jag förstår ändå inte riktigt vad man menar med ASP? Är det så att själva programmeringen görs i VB-skript eller Jscript och ASP är mer en teknik än ett språk? :q

Medlem sedan juni 20034 013 inlägg

ASP är tekniken att inkludera serversideskript direkt i html-kod som används av Microsofts webbserver IIS. Man kan använda alla skriptspråk som servern stöder. De flesta brukar använda VB-skript, så när man pratar om att koda i asp, göra sidor med asp eller asp-kod så menar man VB-skript.

Microsofts variant av javaskript, JScript har jag för mig att IIS också stöder som standard.

ASP == "Active Server Pages" - en teknik för att definiera och exekvera scripts skrivna i ett (valbart) scriptspråk i en webbserver "mellan request och respons".

I en "ASP-sida" kan scripts "bäddas in" i ett godtyckligt märkspråk (XML, HTML. RSS, Whatever).
Man kan också skriva "ASP-Sidor" som helt enkelt gör API-anrop som "skriver ut" godtyckligt data i "respons-strömmen" (Dvs, lite förenklat, den "buffert" som webbservern till slut använder för att "leverera" resultatet till anropande klient)

Kom på att det du frågar efter är ganska bra beskrivet på http://susning.nu/Active_Server_Pages
och
http://susning.nu/ASP.NET + http://susning.nu/.NET

:birp

AHA! :D Tackar! Äntligen gick det hem! Då förstår jag mycket bättre.

Och ASP.NET är då en utökad teknik med fler skriptspråksvarianter att välja på och kanske fler funktioner för koppling till HTML-sidan också?

Kan ni rekommendera någon bra tutorial i VB-skript? :q

Har inte kört den, men http://www.w3schools.com/asp/default.asp verkar innehålla det mesta.

Kolla annars även på MSDN http://msdn.microsoft.com/library/default.asp?url=/library/en-us/dnasp/html/asptutorial.asp

Du kan hitta en hel del hos Vide också om du föredrar svenska ;) http://www.webeye.nu/

//red:

Och ASP.NET är då en utökad teknik med fler skriptspråksvarianter att välja på och kanske fler funktioner för koppling till HTML-sidan också?

Typ - Men ASP.NET är mycket mer än så eftersom .NET är så mycket mer än bara en "scriptspråkscontainer" - men det är en annan historia ;)

Tusen tack! :bire

Jaha, och hur gör jag nu när alla svar tillsammans gav lösningen? :q

Av många dåliga lösningar väljer jag denna.

255 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
125 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
126 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
124 ms — ändringar (db)