webForumDet fria alternativet

vilka programmering språk ska jag lära mig?

Webbutveckling

4 svar · 463 visningar · startad av pelikanen

Medlem sedan okt. 200461 inlägg
Frågan#1

Hej!

Jag har programmerat internet sidor i ett år nu och jag är självlärd inom html, php och javascript. Men nu undrar jag om jag kanske skulle lära mig tex flash eller java eller något annat programmeringsspråk.

Det tar ju ganska lång tid att lära sig ett nytt språk. Så jag undrar om jag skall lära mig ett nytt programmeringsspråk vilket ska jag välja och varför? (Ta i beaktande vilka jag redan kan).Jag vet inte heller så mycket om vad övriga språk är bra på.

Jag inser att det kanske beror på vad man hade tänkt sig att göra. Men det vore ändå intressant och höra era synpunkter. Jag vill inte lägga ner en massa tid på ett språk som inte är så användbart.

mvh

Esbjörn https://www.hejryssland.se

Medlem sedan juni 200032 967 inlägg

Om du nu redan kan PHP så borde syntaxen i Java och C# inte vara några problem.

Java är helt klart vettigt då det är plattformsoberoende och mycket kraftfullt.

Medlem sedan juni 200010 432 inlägg

Har man väl lärt sig konceptet är det inte alls så svårt att lära sig ett nytt språk.

Även jag föreslår Java, då det blir en bra inkörsport till objektorienterad programmering. Det språket blir inte "oanvändbart", åtminstone inte för en lång tid framöver, och steget till exempelvis C# är inte långt. Det du annars bör tänka på är att inte bara lära dig "syntax" utan programmeringsteknik i allmänhet. Med insikten om hur man löser problem genom att logiskt strukturera upp dem är mer än halva "slaget" vunnet vad det gäller programmering - oavsett språk eller paradigm. :)

Medlem sedan mars 20032 667 inlägg

Håller med PeW. Själva syntaxen är inte svårt att lära sig. Kan man en gång tänket för OOP och exempelvis MVC är det enkelt att lära sig nästa språk. Välj ett språk, exempelvis Java och inrikta dig på att behärska tänket bakom istället för att plugga in all syntax utantill. Syntax kan man slå upp i manualen. ;)

Medlem sedan nov. 20022 355 inlägg

Om du inte har tittat på oop så är det ett tips att göra det i php5 vilken ska ha stöd för oop. Jag vet ifs inte hur utbyggt stödet är men man kan lära sig de grundläggande ideeerna bakom oop där ivf. Varför jag tycker det kan vara bra att titta på oop med php är väl för att du då är i en välkänd miljö (för dig då). Annars är det väl bara att hoppa på antingen java-plattformen alternativt .NET

255 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
120 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
124 ms — ändringar (db)