webForumDet fria alternativet

Anslutning till webbserver genom host-filen

Webbutveckling

31 svar · 865 visningar · startad av Emil RT

Medlem sedan feb. 2004200 inlägg
Frågan#1

Hej alla!

Sitter och sliter mitt hår.

Har alltid loggat in på vår lokala webbserver genom att skapa en webbsida i "internet tjänstehanteraren" och sedan lägga till posten i min host fil. har funkat finfint ändå tills igår.

Resten av datorna kan fortfarande komma åt hemsidorna på det sätten men inte min.

Var förutom i hostfilen kan det finnas någon inställning som pundar detta? Är tyvärr helt kass på nätverk så jag har inte den blekaste ...

/E

Medlem sedan aug. 20039 340 inlägg

Hej! Om du vet IP-adressen till servern så kan du pröva att pinga den och se vad som händer.

det blir svar ...!!

finns det något annat sätt man kan kolla vad som är fel tros?

har du kollat vad som händer om du ansluter genom att bvara skriva in IP-adressen i webbläsaren?

Jepp. Arbete pågår.

Dock är det inte localhost-sidan på webbservern som jag vill åt utan det är flera sidor som ligger på en annan disk på IIS:en.

Kan inte vara någon annan automatisk vidarebefodring som ligger och stör?

Satt och kluddade lite med DreamWeavers testing server innan och det kan vara i samband med det allt slutade funka.

Har dock avinstallerat DW utan bättre resultat.

/E

när jag skriver in namnet på sidan t ex "minsida" hittar webbläsaren inte sidan och adressen i url-fönstret blir:
http:///? minsida

Återigen, pröva att pinga genom att köra ping minsida och se vad som händer.

ok.

trodde det inte gick att pinga "minsida"

jag kan pinga servern men inte minsida (vilket funkar på de andra datornerna).

Och du är säker på att du har lagt till den på rätt sätt i hosts? Det ltåer ju dumt men du kan ju ha glömt och spara, eller skrivit in den på fel sätt.

127.0.0.1 localhost
192.x.x.x minsida
192.x.x.x minsida2

så ser den ut och ligger i

C:\WINDOWS\SYSTEM32\DRIVERS\ETC

192.x.x.x går att pinga men inte minsida el. minsida2

Medlem sedan juli 20044 453 inlägg

Testa en tracert minsida och se vilket svar du får.
Testa ipconfig /displaydns och se vilken information som finns för minsida.

minsida går inte att pinga och därmed inte tracert:a heller.

ipconfig på servern då eller? förstår inte riktig vad det skulle hjälpa. jag har ju ipnumret.

Kan du posta hela hosts-filen?

tracert för att se vilken IP den försöker gå till (om nån)
ipconfig /displaydns på klienten (där du har ändrat hosts-filen) för att se vilket IP som finns registrerat för minsida.

Finns inte minsida i resultatet så har informationen i hosts-filen inte lästs in.

ok nu börjar jag hänga med i tugget.

När jag kör ipconfig /displaydns på en dator som jag vet funkar så finns minsida och ipnumret till den med.

När jag kör samma på min så finns den inte med i listan.

Tracert ger inget svar på min men på den som funkar. (den går direkt till rätt ip).

Därmed har alltså inte hostfilen lästs in. Och ja, jag har bootat datorn, sparat host-filen ...

Det jag postade i förrförra inlägget är hela hostfilen.

Har även testat att kopiera en fungerande hostfil från en annan dator ...

Testa att skriva in dem på nytt och då genom att ställa dig efter raden med localhost och trycka ENTER. D.v.s. använd inte existerande radbrytningar, utan säkerställ att du gör det. Ta sedan en TAB mellan IP och namn och inte bara ett mellanslag. Se om det gör skillnad.

Tillägg, skriv gärna ut hela IP-nummer du använder. Sitter din maskin på samma nät som de som fungerar eller har ni switchat nät?

Kolla även om du har en fil som heter vlsp.dll på klienten. Om du har, ta bort, eller döp om den och starta sen om maskinen.

* Testat att skriva om filen. Funkar ej.
* vlsp.dll finns ej.
* Sitter på samma nät alla datorer.
* Nu när jag kör (efter boot igen och ändring i filer) ipconfig /displaydns får jag meddelandet "Det gick inte att visa DNS-matcharens cacheminne".
*Vi har internt nät dvs, en ip-adress till modemet och sen fatsa ipadresser inom nätet, via switch.

Själv tror jag att felet är på min dator då det funkat tills igår. Kan DW-jiddret ha ngt med saken att göra? Uppenbarligen läses inte hostfilen in....

258 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
125 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
118 ms — ändringar (db)