1. Vad är det vanligaste eller bästa språket att använda till sidor som måste hämta information från t ex en MySQL/MS SQL databas? Jag tänker då på sidor som blocket.se eller gulatidnigen.se där man med sökfunktionen får sina svar listade på sidan.
2. När man vill registrera ett domännamn, måste man ha ett personligt fast IP nummer eller kan man ta med domännamnet till en köpt tjänst hos ett webhotell? För som jag förstår så får man oftast webhotellets adress med nåt avändarprefix eller vad man nu kallar det.
Om det är nåt som är oklart med mina frågor är det bara att fråga så ska jag försöka förklara vad jag menar på ett bättre sätt.
Det spelar inte så stor roll. ASP.NET, jsp, php och asp är exempel på språk /tekniker som kan passa.
Du behöver inte ha något ip-nummer. Webhotellet kan hjälpa dig att registrera domänadressen och peka den till ditt konto på hotellet. Du behöver inte ha något "webhotellsprefix" i din adress.
Som jag förstår så är php närmast C++ i likhet så jag kanske skall kolla in det litegrann.
Föresten, är det nån skillnad i språket mellan MySQL och MS SQL eller andra dialekter? (jag tänker om jag installerar en icke registrerad version för att testa/lära mig och sen kanske måste använda en annan version för publicering)
Mvh Hagel.
*ps detta är bara för att jag tyckte smilisen såg så kul ut* :P
Ja, det är skillnader mellan olika databaser.
Det finns en standard (SQL92 va?) i botten, men i princip så har alla lagt till funktioner utöver den, vilket väl iofs är bra.
Så du borde nog utveckla mot samma typ av databas som du hade tänkt använda. Sedan vilken det är (MS-SQL, My-SQL, Oracle... är väl en fråga om tycke och smak, samt pris...)
Sedan är det vanligtvis inte så stora skillnader i din kod.
Om alla dina uttryck är ren SQL, så borde det bara vara att ändra på connectionstring. (beroende på vad du skall göra, SP, slumptal, löpnummer är sådant som ofta diffar en hel del mellan olika plattformar.
Så jag skulle nog hitta "rätt" DB att utveckla mot.
Om du vill köra mot MS-SQL och inte har en skarp, kan du köra mot en MSDE (jag tror den kommer med VisualStudio av olika slag) Det är väl i princip en strippad SQL-server. utan client-tools.
Och den går utmärkt att köra på sin arbetsstation.
Ja sen är det ju det med Microsoft. Jag tillhör dem som inte gillar att sponsra Microsoft så mycket, Bill har redan så mycket pengar och jag ogillar verkligen hans försök till monopol. Det är därför jag är mer intresserad/riktad mot php och MySQL etc.
Men jag antar att man i slutet ändå är beroende av vad webhotellet erbjuder, men de flesta erbjuder SQL och PHP så det är väl också därför jag siktar in mig på de språken.
Jag föredrar iofs webhotell som ligger på ett linux/unix-skal pga säkerhetsskäl och då fungerar väl inte .net applikationerna heller ;)
hehe, ja så kan det gå när man sitter och sover :)
Jag har iofs Visual Studio 6 Enterprise från förut. Men det det går ju som sagt ladda ner och då får man nyaste versionen också, plus så går det rätt snabbt när man har snabb uppkoppling.
255 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e