Jag har precis skaffat mig en domän, och undrar lite saker...
www eller inte www, det är frågan?! dannesholk.se är domännamnet, men skriver man www framför funkar det lika bra, är det ALLTID kopplat ihop sådär eller?
Om man vill ha en meny i vänsterkant, är det ju väldigt lätt med frames (som jag har gjort nu), men kan man lösa det utan frames med ren html? Lägga en bild på en annan bild verkar inte gå nå bra. Jag kan ha asp på sidan, men det vet jag inte möjligheterna med
Nån som har bra tips på en webbknackare, förutom Frontpage? Jag tycker det skulle vara fint om det fanns lite enkel Java och CSS också....
Är e-mail adress fast knutet till domänen eller webhotellet? Jag menar, om jag byter webhotell, har jag då kvar e-mail adresserna?
Det var lite smått och gott med noobsfrågor... tackar på förhand... :)
1. Nej, med och utan www behöver inte vara kopplat till samma ip-adress.
2. Ja, det går med ren html men det är inte så smidigt eftersom du då måste ha menyn i varje html-dokument. Bättre är att ha menyn i en separat html-fil som du inkluderar med någon serverteknik. Borde bli SSI i ditt fall eftersom jag inte tror det finns include i asp.
3. Jag skriver för hand.
4. Till en domän knyter du en e-postserver. Den e-postservern måste sedan konfigureras med de e-postadresser du vill ha. Troligtvis använder du webbhotellets e-postserver nu och byter du webbhotell är det normala att du även byter till deras e-postserver, men det är inget tvång. Du kan ha e-posten på en server och hemsidan på en annan.
1. Så någon annan kan registrera med www framför, medans min är utan www?! ...det vore ju inge vidare... :)
2/3. SSI... jaha... ska kolla vad det är för något sedan... är inte så van vid annat än html jag... skrev också förhand förut, i UltraEdit som använder till det mesta, rätt bra, men jag är ute efter nåt där man mer visuellt kan se direkt, det är liksom min pryl även fast jag förstår html. Förut använde jag Dreamweaver, den var riktigt bra, men det har säkert kommit en massa nya program som kanske är bättre?
4. Mjaha, det låter som det är vad jag var ute efter, att kunna byta webhotell, men ha kvar samma adresser till både sidan och mailen, skitbra ju, borde skaffat mig en domän för länge sedan...
1. Jaså... jaha... det var andra bullar det!!! ...finfint!
va... funkar den inte i din IE6'a... konstigt, här funkar den bra, och andra som provat har inte haft några problem, men jag är medveten om att menyframen inte ser ut som den ska i Opera, delvis därför vill jag hitta en annan lösning...
/red: Jaha... läste igen, de menar de tre länkarna underst där... ja det är inte tänkt att dom ska öppnas i framen heller... :) ...eftersom det är helt andra sidor... vet inte hur jag ska ha det i framtiden dock...
253 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2