webForumDet fria alternativet

CVS i webutveckling

Webbutveckling

3 svar · 288 visningar · startad av Ryzzen

Medlem sedan mars 2000267 inlägg
Frågan#1

Hej

Jag och några kompis håller på med ett hemsida projekt och bestämde oss från början att köra med CVS för att underlätta för att synka 4 pers jobb. Den delen funkar hur bra som helst. Dock till problemen.

1. Hur gör jag för att den skarpa webbsidan skall inehålla den senaste versionen av CVS? I nu lägget måste vi manuelt logga in på webserver och köra cvs update.

2. Hur gör man för att sända ett mail till alla som jobbar med projekt när något uppdateras på cvs'n? Vore bra att få info om vilken fil samt vad som har ändrats (beskrivningen till ändringen) och vem som gjorde ändringen.

Jag har svårt att tro att jag är den första som hamnar i den här sitsen.

Tacksam för all hjälp.
/Peter

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg
  1. Är det verkligen så klokt att ha cvs-versionen som en skarp website? Det är ju ändå en utvecklingsversion som man kan förutsätta innehåller såväl buggar, som ofärdigt, och framförallt, otestat material. Bättre då att lägga ut en version som man har testat, på den skarpa miljön.
Medlem sedan mars 2000267 inlägg

Grejen är den att varje utvecklare har en egen testserver där han jobbar med sina bitar. Och varefter han är klar lägger han in dom i CVS'en och förstås tar hem alla andra utvecklares bitar som ligger i CVS'n för att kollar att dom funkar ihop innan. Iofs håller jag med dig om att det kan vara lite osäkert. Men vart drar man gränsen att det i CVS'n är säkert?

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

Gränsen får du dra på följande vis; sätt en deadline då alla utvecklare ska vara klara med sina bitar, och ha dessa incheckade. Vid denna tidpunkt testar man allt. Är det ok, kan man lägga ut det i skarp miljö. Givetvis innebär detta ingen garanti för att allt verkligen är klart och buggfritt. Men man slipper åtminstone stora fel som beror på att någon kanske bara var halvfärdig, en annan kanske utvecklade mot en obsolet programkod, etc.

257 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
123 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
122 ms — ändringar (db)