Tack för ditt inlägg. Mycket läsvärt för de flesta av oss, (om inte alla) vi måste tänka på ett större sätt när det gäller användandet (användare) av internet.
Jag hoppas att ditt inlägg gräver ner sig i bakhuvudet på många websidestillverkare så att de aldrig glömmer detta.
Jag har predikat om tillgänglighet här på forumet den senaste tiden och nyligen föreslog Pace att jag skulle starta en ny tråd... så nu kör vi! :bire
För det första vill jag säga att jag själv inte har något funktionshinder utan jag tycker att det är lite av vår skyldighet som "felfria"[dåligt ordval, jag vet] människor att hjälpa till och underlätta för dem med funktionshinder. Enligt mig har alla precis samma rätt att få kunna ta del av information!
Idag är det väldigt vanligt med internet. Det finns i stort sett överallt i landet och fler och fler börjar förstå hur pass smidigt det är att söka information, nästan vad man än söker efter kan man hitta. Så länge man har en browser och en internetuppkoppling är det fritt fram, google är en bra start, men så enkelt är det inte för alla. Vissa personer föds med funktionshinder eller är de med om något i livet som leder till att de får ett och trots att det finns väldigt bra hjälpmedel idag ges dem inte samma chans att ta del av informationen.
Tänk på att ordet funktionshinder omfattar bland andra:
- blinda
- synsvaga
- färgblinda
- dyslektiker
- rörelsehindrade
- kommer inte på fler för tillfället, typiskt! :)
Jag gillar exempel:
Om du själv blev funktionshindrad i en olycka och när du sedan rehabiliterat dig så väl att du börjar återgå till det normala livet, då kanske du vill läsa upp dig på de områden du inte kunnat/orkat ta del av under rehabiliteringen, men så visar det sig att den sida du brukar besöka inte är vettigt kodad, eller gjord i flash utan en tanke på tillgänglighet. Ok, struntsamma kanske du tänker, det finns fler siter... men om inte den första siten är kodad med tanke på tillgänglighet, varför skulle de andra vara det? Det kanske visar sig att dem inte är det och vips, ingen info för din del. Även fast du vet att den finns där.
Vidare har inte alla internetanvändare bredband, det sitter fortfarande en massa folk och surfar via modem. Eftersom alla siter inte optimerar sina bilder eller använder dem för intensivt kanske modemanvändare stängt av stödet för bilder, för att det går så segt att läsa in dem. Ska dessa besökare tvingas ändra sina inställningar efter var site han/hon besöker? Nej, så omständigt och onödigt! En annan användare har kanske fått hjälp med att stänga av bildstödet för att inte fylla hårddisken med "onödiga" filer p.g.a. platsbrist på hårddisken. Hade sidan vart kodad med en tanke på tillgänglighet skulle den fortfarande vara användbar! Oavsett funktionshinder, webläsare eller inställningar.
Kort och gott, man vet inget om sina besökare. Människor är olika, har olika preferenser, olika förutsättningar. Människor är olika men om det är möjligt för alla att kunna ta del av informationen, varför neka dem det? För att man som html-knackare är lat? För att man inte anser minoritet XXX vara i målgruppen? Bara för att det går?
- Är man lat så sköter man säkerligen inte sitt jobb! Internet är en branch i ständig rörelse, vill man inte lära sig nya saker eller anpassa sig efter förändringar har man inget här att göra! Det tror jag de flesta insatta håller med om.
- Hur kan man veta vilka som blir ens framtida besökare? Vem är du att bestämma vilka som skall kunna få ta del av offentlig information? Jag skulle tippa på att det är sällan som beräkningarna om vikla man tror är ens målgrupp stämmer överens med vilka som faktiskt utgör den när siten är i bruk. Vill man ens att vissa inte ska komma in på sina sidor??
- Man kan göra mycket, bara för att det går. Att slänga upp en websida med 1000 nästlade tabeller är också fullt möjligt. ;) Men det är varken speciellt logiskt eller effektivt, det är det inte heller att stänga ute besökare. Jag vet inte hur många hundra-tusentals med funktionshinder det finns i Sverige idag, men kom ihåg att är ens site tillgänglig kommer de med funktionshinder med all säkerhet föredra den siten före konkurrenternas. Och även funktionshindrade har vänner och bekanta, vilken site tror du de kommer tipsa dem om; den tillgängliga eller den inte fullt så tillgängliga? :e
Säg att det finns, ehm.. jag drar till med 75 000 synsvaga i Sverige, och säg att de har 2 bekanta[i snitt] var som använder internet - det är en jäkla massa uteblivna besökare och potentiella kunder!!
I stort kan man säga att en site är tillgänglig om [x]html-koden valideras, detta är givetvis inte alltid sant men generellt sätt kan man säga så. Man måste givetvis använda attributen på ett smart sätt också. :)
Några fördelar med att göra en site tillgänglig och koda efter standard:
- Enklare och snabbare underhållning.
- Snabbare sidor eftersom layouten cachas hos besökaren.
- Högre ranking i många sökmotorer. [om man kodar semantiskt och planerar sin struktur väl]
- Siten blir tillgänglig oavsett browser eller operativsystem.
- En logisk och välplanerad, semantisk sida är lättare för alla att navigera och använda.
- Man når "så många som möjligt" vilket väl är anledningen till att man ens har en website?
- Det kan minska belastningen på servern då besökarna slipper klicka fel osv.
- Fler potentiella kunder och besökare.
- Fler trogna besökare/kunder. Framförallt synsvaga/blinda ogillar förändringar då det gör det svårt för dem att navigera - detta gäller både i verkligheten och på nätet.
- Tillgänglighet anses ha stort goodwill-värde, användbart vid marknadsföring m.m.
Jag tänker avslutta detta viktiga inlägg med ett litet citat:
"Den som bygger klokt idag slipper göra dyra förändringar i morgon."