webForumDet fria alternativet

Bra webbshopar

Webbutveckling

4 svar · 569 visningar · startad av Okkido

Medlem sedan maj 20007 492 inlägg
Frågan#1

Tja, ska designa en webbshop nu och vill ha era tips och trix som grund till research.

Det jag vill ha hjälp med är:

- Hur ser en bra webbshop ut?
- Vilka funktioner tycker du är extra bra, som alla shoppar behöver?
- Din favoritshop (layoutmässigt och strukturmässigt, inte innehållsmässigt) och vad är det som gör den så bra?

Återkommer med fler frågor så fort jag satt igång med min research. Tacksam för svar.

Good day, good vibes, and lots of love.
Peter

Medlem sedan maj 20007 492 inlägg

Tackar!

Medlem sedan feb. 20041 816 inlägg

Vassego! ;)

1. Grafiskt? Den bör smälta in med siten. Bilder på produkter, beskrivningar är fint men även användbart för mig som besökare.
2. Orderstatus och lagerstatus är aldrig fel. Historia över inköp är också trevligt.
3. Favoritshop är nog amazon.co.uk, handlade där en gång men avbeställde varorna samma dag. Men den funktionalitet som verkade finnas där tyckte jag verkade bra. [Jag kollade inte runt så noga] Jag shoppar mest på cdon.com, jag bojkottade boxman eftersom de vägrade göra sina sidor tillgängliga för synsvaga/blinda. Varför cdon? För att det är enkelt och de har snabba leveranser, iaf de gånger jag handlat där.

Jag shoppar inte så värst mycket via nätet så jag är nog inte rätt person att svara på dina frågor, men nån måste ju börja!

Medlem sedan juni 20019 024 inlägg

Första steget till en bra webbshop är att inse att det är postorder man sysslar med och inte något IT-relaterat. Konstigt nog brukar sådana företag få etiketten IT-företag - borde inte Hahléns bli tidningsförlag då?

Jaja, slut på kuriosan.

En bra webbshop utgår från kundens behov (okej, det låter verkligen som en klyscha, men det är tyvärr få som förstår den meningen). Att handla ska vara enkelt. All tankeverksamhet ska läggas på produkterna och inte "vad händer om jag trycker på den här knappen?"

Några vanliga misstag:

1. Att kalla kundvagnen för något annat än just kundvagn. Vi måste veta vad det är utan att läsa en manual innan. Synonymen varukorg går givetvis bra.
  2. Att placera kundvagnen dold, långt ner på sidan. Att inte se sin kundvagn är som att lägga sina varor i en osynlig kundvagn på Ica. När något läggs i kundvagnen bör det göras tyyyyydligt. Lägg den högt upp på sidan. Dropdownlistor är särskilt värdelösa på den punkten (tips: använd dem inte! ;)).
  3. Att döpa knappen till "KÖP!" har visats sig ha en negativ inverkan på kunder eftersom de undermedvetet tror att de måste köpa den. "Lägg i kundvagnen" är bättre.
  4. Att tvinga användaren att se varukorgen varje gång en produkt läggs i den. Gör inte det.
  5. Att fråga kunden "vill du köpa den här också?" innan produkten läggs i kundvagnen. Lägg produkten i kundvagnen - inget mer! Det var ju därför kunden klickade där från början.
  6. Att registrera sig innan man kan handla. Gör inte det.
  7. Att gömma den slutliga kostnaden. Kunden vill se alla kostnader rakt upp och ned. Göm inte frakt, moms eller dylikt utan visa direkt i kundvagnen. Om man måste ange postnummer innan frakten kan räknas ut så tydliggör det.

En bra webbshop:
http://www.discshop.se/
Alla punkter ovan överrensstämmer. Alla bortsett från nummer 3.

En dålig webbshop:
http://www.cdon.com/
Deras erbjudande om billiga böcker på tv fick mig att surfa dit. Jag ville titta lite på vilka böcker som fanns inom film respektive tillgängliga webbplatser. Hittade jag något? Nej, jag kom inte längre än kategorin "Databöcker" med SQL Server och Windows som avlöste flera sidor med böcker. Jag fick helt enkelt inte tag i det jag ville utan att exakt veta titeln på boken.

Lärdom? Kunder är olika. En del vet vad de vill ha direkt (använder sökfunktionen). En del är intresserade av ett ämne som jag (och vill se titlarna inom detta område). Gör det lätt för båda kundgrupperna att handla.

Jag har bojkottat cdon.com tills den går att använda som jag vill.

Layout?jävla enkel som möjligt.
Tänk inte "nu ska jag göra en snygg layout till en webbshop". Tänk "nu ska jag placera kundvagnen så att kunden kan se den hela tiden". Gör så med alla element och funktioner i webbshopen. En webbshop handlar inte om layout. Det handlar om att göra den så enkel att ett spädbarn kan använda den. En bra struktur kommer att spöa skiten ur alla snygga webbshoppar.

Det blev lite splittrade förslag men du kan nog ha nytta av något i alla fall. :e ;)

Medlem sedan mars 20023 561 inlägg

Tråden flyttas från Internet & Webbtjänster

Josef, Moderator

255 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
123 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
122 ms — ändringar (db)