Detta blir min första startade tråd sen jag blev medlem här. Dessutom blir den säkert flyttad, eftersom den är lite webbrelaterad. Jag lägger den i caféet eftersom jag tror att alla delar av forumet kan ha nytta av det.
Om man vill undvika att länkar googlas, till exempel om man skriver in länkar till olika företag på forum vilket i sin tur ger dem gratisreklam på google om de förekommer tillräckligt ofta, så har det precis godkänts ett attribut som de flesta större sökmotorer kommer att respektera.
Tror du att någon som letar efter info om sökmotorer och marknadsföring letar i caféet? chansen är nog större att folk som har nytta av tipset kollar i webrelaterad ;)
Nja, jag lade den i caféet eftersom det finns en massa folk som säkerligen inte kollar i utvecklarrelaterade forum men som ändå kan lite HTML. Å andra sidan, nu verkar den ju ha hittat rätt :D
Orsaker till att man inte vill att länkar ska hamna högt upp vid sökningar på olika sökmotorer kan vara att länken faktiskt innehåller felaktig information. Det kan vara listor på företag eller produkter med direktlänkar eller helt enkelt bara länkar till något man inte vill ska dyka upp på sökmotorer.
Det finns många som skriver webbloggar som kan ha nytta av detta men även folk som är aktiva på forum som tillåter HTML i posterna.
Orsaker till att man inte vill att länkar ska hamna högt upp vid sökningar på olika sökmotorer kan vara att länken faktiskt innehåller felaktig information. Det kan vara listor på företag eller produkter med direktlänkar eller helt enkelt bara länkar till något man inte vill ska dyka upp på sökmotorer.
Jag kan ta ett konkret exempel. En tysk tidning som heter Heise har idag en artikel om att Microsoft ska börja tillverka egna Tablet PC. Detta är helt fel, det är bara dålig journalistik helt enkelt där de inte kollat källan.
Vissa vill visa denna länk för personer i diverse loggar, men det finns ju ingen som helst anledning att sidan ska hamna högt upp på Google när folk söker efter "Tablet PC" till exempel.
Själv har jag alltid använt denna lösning till detta problem:
<script type="text/javascript"><!--
function Go(place){
window.open(place,"_blank")
// Alt. _self för att öppna i samma fönster
}
--></script>
...
<a href="javascript:Go('http://www.microsoft.com/');">Microsoft</a>
Jag kan ta ett konkret exempel. En tysk tidning som heter Heise har idag en artikel om att Microsoft ska börja tillverka egna Tablet PC. Detta är helt fel, det är bara dålig journalistik helt enkelt där de inte kollat källan.
Vissa vill visa denna länk för personer i diverse loggar, men det finns ju ingen som helst anledning att sidan ska hamna högt upp på Google när folk söker efter "Tablet PC" till exempel.
Ett vettigare exempel är att man inte vill att kommentarer i sin blogg skall vara länkar till andras bloggar/likande vilket ger dem högre rankning och snyltar på ens blogs renomé. Dvs, rena okynnes grejjer för att fö högre page rank, har ju varit en hel del problem med det på senare tid. Genom att då se till att alla länkar som publiceras får tillägget nofollow så är den störiga tekniken satt ur spel.
Jag tycker att det är ett trevligt initiativ som kanske bidrar till mindre comment spam, men det kan nog ta lite tid. Svårt att nå ut till alla bloggar, forum, gästböcker med mera där det sker. Men iallafall, en bra början.. :)
266 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2