Jag kör Blosxom på xhtml.nu.
Blosxom är väldigt lätt att installera och synnerligen elegant i all sin enkelhet (ingen databas, alla texter + kategoristrukturen ligger som mappar och filer i en dold gren av filsystemet.). Blosxom är enkelt att installera och konfigurera och det finns gott om plugins för det mesta man kan tänkas behöva... Grundsystemet (exklusive plugins och mallar) är bara drygt 15KB stort !!! så Blosxom tar relativt lite plats också.
Egenhet - ingen inbyggd editor (ja, jo det *finns* redigeringsplugins, men inte i samma klass som de redigerare som finns i t.ex. MovableType, Textpattern eller WordPress), man skriver helt enkelt sina texter i sin favoriteditor och skickar sedan upp dem via FTP (om man inte har en editor som klarar att skapa och redigera filer direkt i filsystemet på webbhotellet förståss - något som de flesta webbhotell som har "kontrollpaneler" redan tillhandahåller som en del av denna ;) )
Jag tycker alltså att Blosxom är ett snabbt, resurssnålt, enkelt, trevligt och bra system att blogga från - om än kanske lite primitivt i vissa fall (som t.ex. det där med hur man skriver poster) - men jag funderar ändå på att gå över till WordPress under våren eftersom den verkar ha mognat på sista tiden och nu har en del finesser som jag vill lägga till nu när jag ändå tänkte göra om en del av funktionerna ;)